(Dagbladet): I oktober i år er det premiere på den internasjonale storfilmen «Snømannen».
Filmen skal gjenskape den mørke krimverdenen fra Jo Nesbøs sjuende roman «Snømannen». Innspillingen har foregått i Oslo, Bergen og Rjukan.
«Snømannen» var den første hollywoodfilmen i Norge som fikk støtte i forskrift om insentivordning for film- og serieproduksjoner som trådte i kraft 1.januar 2016.
Vidar Aune (26) fra Trondheim er en selvlært grafisk designer, og bruker store deler av tida på å lage blant annet filmplakater. Plakatene blir laget i forbindelse med både fiktive og reelle oppdrag.
Den siste plakaten Aune laget, var for den kommende filmen «Snømannen». Plakaten fikk imidlertid mer oppmerksomhet enn hva han i utgangspunktet hadde forventet.
Nærmere 600 000 likerklikk
- Det begynte med at jeg la den ut på Facebook-sida mi, «Mancat Design», hvor jeg legger ut alt jeg lager. Plutselig hadde en venninne sett at bokforlaget til Jo Nesbø, Aschehoug, hadde delt plakaten både på Facebook og Instagram, sier Aune.
Kunstverket ble senere delt av en rekke privatpersoner og folk fra produksjonsselskapet. Til og med fansiden til hovedrollen i filmen, Michael Fassbender med nærmere 600 000 likerklikk, hadde delt plakaten.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger