MASSIV OPPMERKSOMHET: Vidar Aune lagde en fiktiv filmplakat for filmen «Snømannen» for moro skyld. Folk trodde den var ekte, og plakaten fikk massiv oppmerksomhet. Trondheimsmannen forteller at det ikke er første gang han har fått ros for mesterverk han har laget. Foto: Vidar Aune.
MASSIV OPPMERKSOMHET: Vidar Aune lagde en fiktiv filmplakat for filmen «Snømannen» for moro skyld. Folk trodde den var ekte, og plakaten fikk massiv oppmerksomhet. Trondheimsmannen forteller at det ikke er første gang han har fått ros for mesterverk han har laget. Foto: Vidar Aune.Vis mer

Jo Nesbøs roman «Snømannen» blir snart å se som film.

Falsk filmplakat for «Snømannen» gikk viralt: - Det så ut som en film jeg hadde lyst til å se

En nordmann har fått mye oppmerksomhet etter han laget en falsk plakat for storfilmen «Snømannen». Til og med Jo Nesbøs forlag gikk fem på.

(Dagbladet): I oktober i år er det premiere på den internasjonale storfilmen «Snømannen».

Filmen skal gjenskape den mørke krimverdenen fra Jo Nesbøs sjuende roman «Snømannen». Innspillingen har foregått i Oslo, Bergen og Rjukan.

«Snømannen» var den første hollywoodfilmen i Norge som fikk støtte i forskrift om insentivordning for film- og serieproduksjoner som trådte i kraft 1.januar 2016.

Vidar Aune (26) fra Trondheim er en selvlært grafisk designer, og bruker store deler av tida på å lage blant annet filmplakater. Plakatene blir laget i forbindelse med både fiktive og reelle oppdrag.

Den siste plakaten Aune laget, var for den kommende filmen «Snømannen». Plakaten fikk imidlertid mer oppmerksomhet enn hva han i utgangspunktet hadde forventet.

Nærmere 600 000 likerklikk

TALENT: Vidar T. Aune fra Trondheim kaller seg selv en selvlært grafisk designer, og vil helst ikke bli sett på som profesjonell. Han har likevel gjort stor suksess med sitt talent innen grafisk design. Foto: Privat.
TALENT: Vidar T. Aune fra Trondheim kaller seg selv en selvlært grafisk designer, og vil helst ikke bli sett på som profesjonell. Han har likevel gjort stor suksess med sitt talent innen grafisk design. Foto: Privat. Vis mer

- Det begynte med at jeg la den ut på Facebook-sida mi, «Mancat Design», hvor jeg legger ut alt jeg lager. Plutselig hadde en venninne sett at bokforlaget til Jo Nesbø, Aschehoug, hadde delt plakaten både på Facebook og Instagram, sier Aune.

Kunstverket ble senere delt av en rekke privatpersoner og folk fra produksjonsselskapet. Til og med fansiden til hovedrollen i filmen, Michael Fassbender med nærmere 600 000 likerklikk, hadde delt plakaten.

Tror den er reell

Aune forteller at han har fått en drøss av positive tilbakemeldinger fra folk som har trodd at filmplakaten var ekte.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Tror du denne spredningen kan ha noe å si for din videre karriere som grafisk designer?

- Jeg håper selvfølgelig at det kan føre til flere oppdrag i framtida. Det er jo derfor jeg lager meg en portofolio på Facebook. Jeg vil gjerne vise hva jeg kan, svarer Aune.

Originalen kommer til våren

Den norske distributøren av filmen, Bård Eion Flaen, ønsker ikke å kommentere plakaten til Dagbladet.

- Vi forholder oss til det offisielle kunstverket, som jeg regner med det kommer en teaser på til våren, sier Flaen, og legger til at han synes det er hyggelig å se at folk som er glad i film viser engasjement for «Snømannen».

Ikke første gang

Det er ikke første gang Vidar T. Aune har fått massiv oppmerksomhet for det han har laget.

Han forteller at da han lagde en fiktiv filmplakat i forkant av filmen «Inferno», ble den delt på Facebooksiden til den verdenskjente forfatteren Dan Brown med sine 6,6 millioner fans. Det meldte Adressa.

Aune er også blitt hyllet av den amerikanske stjerneskuespilleren Mark Ruffalo på Twitter da han lagde en fiktiv re-make av krimserien «Columbo». Ruffalo var en tenkt hovedrolleinnehaver for denne filmen.

I tweeten skriver Ruffalo:

«Jeg ser bedre ut i den frakken enn jeg trodde».

Tøft uttrykk

Kommunikasjonssjef i Aschehoug, Mona Ek, forteller til Dagbladet at forlaget syntes filmplakaten hadde et tøft uttrykk. Hun innrømmer at de trodde plakaten var ekte.

- Da vi så på sosiale medier at plakaten endelig var ferdig og samtidig fant den på IMDB, trodde vi på det og delte den videre. Vi syntes den så fin ut, og ble bare enda mer spent på å se filmen etter å ha sett den, sier Ek.

Ek forteller at det var var noen kommentarer på Facebook som gjorde forlaget oppmerksom på at plakaten de hadde delt var falsk. Aschehoug snakket deretter filmselskapet Universal Pictures, som kunne bekrefte at den var fiktiv.

Den fiktive plakaten lå ute på Aschehougs sider på sosiale medier i nærmere en dag før det ble slettet.

- Plakaten så ut som en film jeg virkelig fikk lyst til å se. Så nå er forventningene til den offisielle plakaten høye. Den bør jo nesten toppe denne, ler Ek.