Falsk sjokkreklame stakk av med seier

Fordømmes av WWF.

Falsk sjokkreklame stakk av med seier
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet.no): Den amerikanske reklamekonkurransen One Show opplever nå en aldri så liten skandale, etter at en reklame for miljøorganisasjonen WWF stakk av seieren, skriver svenske Resumé.

Reklamen, som er signert DDB Brazil, viste seg for det første å være uekte. For det andre vil nok mange karakterisere innholdet i reklamen som direkte smakløst.

I reklamen, som WWF nå har gått ut og benektet at de har godkjent, vises en lang rekke fly som navigeres mot et Manhattan med de to tvillingtårnene i behold.Teksten som ledsager bildet er som følger: «Tsunamien drepte 100 ganger flere folk enn 9/11. Planeten er brutalt kraftig. Respekter den. Bevar den. www.wwf.org».

- Dette er alt som er galt med den kreative enden i denne bransjen samlet sammen i én reklame, sto det som en kommentar til forslaget på reklamebloggen Agency Spy.

Reklamen vant førsteprisen på One Show allerede i mai i år, men ingen har reagert før nå. Det skyldes at WWF i går sendte ut en pressemelding der de fordømmer reklamen, som de riktignok ble presentert for av DDB Brazi men takket nei til.

Ledelsen for One Show har ennå ikke kommentert saken, men WWF uttaler at de nå jobber hardt for å få fjernet annonsen, siden den urettmessig benytter seg av logoen deres. Det kan forklare at den ikke lenger ligger tilgjelgelig på vinnerlista på One Shows hjemmesider.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer