Falske anklager

Lønns- og jobbsikkerheten i SAS har blitt dårlig ivaretatt av ubrukelige fagforeninger.

SLÅR TILBAKE: Vegard Einans påstand om at «0 prosent» av Ryanairs ansatte er organiserte, er usann, skriver ryanairsjefen. Foto: EPA/Scanpix
SLÅR TILBAKE: Vegard Einans påstand om at «0 prosent» av Ryanairs ansatte er organiserte, er usann, skriver ryanairsjefen. Foto: EPA/ScanpixVis mer

||| FAGFORENINGER: Nestlederen i Parat, Vegard Einan, kom nylig med en rekke falske og feilaktige anklager mot Ryanair, vår lønnsstruktur, og retten alle våre ansatte har til å fagorganisere seg, og gjøre avtaler direkte med Ryanair dersom det er ønskelig.

Einan deltok på vår pressekonferanse i Oslo forrige uke og unnlot å stille noen av disse spørsmålene til meg. Han spurte imidlertid hvorfor Ryanair ikke tillot sine ansatte å fagorganisere seg, noe jeg svarte på ved å forklare at den irske grunnloven garanterer de ansattes rettighet til å bli medlem av fagforeninger. Grunnloven gir også de ansatte frihet til å forhandle direkte med firmaet. En demokratisk rettighet Einan ikke liker da han ser ut til å foretrekke en «lukket forretningsmodell».

Jeg vil korrigere følgende av Einans falske anklager:

1. Alle Ryanair-ansatte har en lovbefestet rett til å bli medlem i en valgt fagorganisasjon.

2. I motsetning til Einans anklager, er alle Ryanair-ansatte organiserte i ansattforeninger i eget selskap, en for kabinpersonell, en for piloter og en for bakkemannskap, og forhandler direkte med firmaet. Dette har blant annet resultert i en femårsavtale som garanterer jobb- og lønnssikkerheten for alle Ryanairs piloter og kabinmannskap. Dette i en tid der SAS' fagforeninger har gått med på å kutte pilot lønninger og kutte mer enn 3 000 jobber de siste tre årene. Ryanairs ansatte foretrekker å forhandle med oss direkte, i stedet for å kaste bort tid og penger på ubrukelige organisasjoner som kun leverer lønnstrekk og nedskjæringer.

3. Einans påstand om at «0 prosent» av Ryanairs ansatte er organiserte, er usann. Faktisk er nesten alle våre piloter og kabinansatte organiserte og forhandler direkte med flyselskapet gjennom en representant fra de ansatte som er valgt av de ansatte.

4. Einans påstand om at Ryanairs ansatte bare får betalt for tiden de faktisk er i luften er også usann. Alle Ryanair-piloter og -kabinansatte mottar en grunnlønn, flylønn og provisjon av solgte varer. Dette har resultert i et av de høyeste lønnsnivåene blant europeiske flyselskap. Våre ansatte er belønnet for produktivitet. Einan foretrekker tydeligvis SAS-modellen med lønnskutt og nedskjæringer.

5. Ryanair-ansatte må betale for sin egen uniform, men alle ansatte mottar en årlig uniformsgodtgjørelse på 300 Euro. Vi tror nemlig at når folk kjøper noe selv (selv med penger fra oss), så tar de litt bedre vare på det.

6. Einan påstår at Ryanair-ansatte må betale for opplæring. Dette er feil. All opplæring og trening for våre ansatte er betalt for, og gitt gratis.

7. Einan refererer til «historier om polske kabinansatte som mottok penger fra hjemlandet for å overleve». Det er tydelig at Einan, i mangel av fakta, har tydd til eventyrfortelling. Gjennomsnittslønnen til en Ryanair-ansatt var i fjor (2009) 45 333 Euro, noe som er høyere enn i for eksempel British Airways (43 079 Euro) og Lufthansa (43 330 Euro).

8. Det Einan ikke kan forklare er hvorfor Ryanair i dag har 7 500 ansatte, i tillegg til en venteliste bestående av 2 500 jobbsøkende piloter og mer enn 5 000 som vil bli kabinansatte. Noen av disse er tidligere SAS-ansatte som er misfornøyde med fagforeninger som har godtatt lønnskutt og nedskjæringer.

DET ER TRIST å se at lønns- og jobbsikkerheten i SAS har blitt så dårlig ivaretatt av ubrukelige fagforeninger. Jeg tviler på at Einans medlemmer vil sette pris på at han kaster bort deres penger på dyre flyreiser, mens han og hans likesinnede organisasjoner godtar lønnskutt og nedskjæringer i SAS. Vi ønsker en boikott velkommen, da den vil lediggjøre seter til vanlige arbeidere og innbyggere, i tillegg til millioner av Norgesturister som ikke ville hatt råd til å reise med SAS.

I Ryanair har vi ingen fagorganisasjoner, men alle våre ansatte er organiserte og forhandler bedre betingelser enn det Einan og hans kolleger i Parat klarer.

SVARER PARAT: Ryanairsjef Mi
SVARER PARAT: Ryanairsjef Mi Vis mer