JA TAKK, BEGGE DELER:  Det er ikke noen motsetning mellom å prioritere kunnskap og å utvikle helhetlige mennesker, skriver Andreas Halse (AP). Foto: Tarjei E Krogh / Samfoto /NTB Scanpix
JA TAKK, BEGGE DELER: Det er ikke noen motsetning mellom å prioritere kunnskap og å utvikle helhetlige mennesker, skriver Andreas Halse (AP). Foto: Tarjei E Krogh / Samfoto /NTB ScanpixVis mer

Falske dilemmaer i skolen

Vi kan ha langt mer tillit til lærerne enn Høyre legger opp til.

Meninger

For en som har sittet i Oslo bystyre de siste årene, er det ikke lett å kjenne seg igjen i beskrivelse av at Høyre har forslagene som vil gi mer kunnskap i skolen. Det er ikke det eneste viktige ankepunktet mot Tybring-Gjeddes kritikk av Arbeiderpartiets skolepolitikk.

Tybring-Gjedde (24.06) setter opp et dilemma mellom å satse på kunnskap og å satse på at skolen skal være med på å utvikle det helhetlige mennesket. Dette er et falskt dilemma. Det er ikke sånn at evnen til å lese er kunnskap, mens evnen til å delta i demokratiet, i sosiale fellesskap eller uttrykke sin personlige identitet, ikke er kunnskap. En god skole lykkes både med å lære elevene fakta, lære dem å tolke og reflektere over fakta, og å bruke fakta i samspill med både samfunnet og naturen rundt dem. Samtidig bidrar den gode skolen til å gjøre deg kreativ, solidarisk og deltakende. Man trenger åpenbart grunnleggende ferdigheter i lesing, skriving og regning for å forstå verden, man trenger også sosiale ferdigheter for å bli et velfungerende, kunnskapsrikt menneske.

Tybring-Gjedde hevder videre at det er kartleggingsprøvene som gjør at vi finner ut av hvilke elever som trenger ekstr hjelp.

Hvis dette var sant, hadde vi hatt et kjempestort problem i Osloskolen. Hvis det virkelig stemmer at det er på kartleggingsprøver en gang i året vi oppdager at elever sliter med fag og ferdigheter, er lærerne i Oslo altfor dårlig.

Heldigvis er det ikke sånn at man plutselig oppdager en mengde elever som ikke kan det de bør. Dyktige lærere vet dette lenge før kartleggingsprøven kommer. Vi kan ha langt mer tillit til lærerne enn Høyre legger opp til.

Den siste påstanden er at Arbeiderpartiet sliter med å utvikle ny politikk som vil bidra til at elevene skal lære mer. Det er ikke lett å kjenne igjen i Oslo bystyre.

I snart to år har ikke byrådet fremmet én sak om kvalitet i grunnskolen, uten at det først har kommet som et forslag fra Arbeiderpartiet eller andre på venstresiden. Rett før sommeren kunne byrådet stolt presentere tre nye saker. En om hvordan vi skal rekruttere og beholde nye lærere, en om hvordan undervisningen kan og bør deles inn for å gi mest mulig tilpasset undervisning, og en om hva vi kan gjøre for å heve kvaliteten for de minste barna i barnehagen.

Alle disse sakene kommer etter initiativ fra Arbeiderpartiet! Hadde ikke vi fremmet forslag om at disse temaene må opp i bystyret, hadde de aldri blitt tatt opp. Det vitner ikke om at det er Høyre-byrådet som flommer over av ideer om hvordan Osloskolen skal bli bedre.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen! Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukas viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag.