VIL GI FOLK MEDIEKUNNSKAP: Kulturminister Linda Hofstad Helleland
VIL GI FOLK MEDIEKUNNSKAP: Kulturminister Linda Hofstad HellelandVis mer

Undersøkelse: 55 prosent ser ukentlig nyheter de ikke tror er sanne

Falske nyheter vil flytte opinionen ved å forgifte informasjonsstrømmen

Mediene må være åpne om kildebruk, metoder og verdier

Meninger

I en undersøkelse utført av Medietilsynet svarer 55 prosent at de ukentlig eller oftere ser nyheter de ikke tror er helt sanne. Nyheter på Facebook scorer dårligst på troverdighet. 62 prosent oppgir Facebook som den hyppigste kilden til det folk mistenker er falske nyheter, mens 21 prosent nevner tradisjonelle medier. Rundt en tredel av dem som mistenker at en nyhet er usann, sjekker holdbarheten på nettet, mens 37 ikke foretar seg noe. 15 prosent oppgir at de har delt en nyhet de visste, eller mistenkte, var usann. Det hører med til bildet at 40 prosent er usikre på om de klarer å oppdage falske nyheter.

Undersøkelser som dette må behandles med en viss forsiktighet. Folk kan han ulik oppfatning om hva en «sann» nyhet egentlig er. Egne verdier og meninger kan påvirke bedømmelsen, og forutsetningene for mediekritikk kan være ulike. Ofte er det lettest å søke bekreftelse på egne holdninger. Det betyr ikke at undersøkelsen bør avvises. Tvert imot er det grunn til å ta den meget alvorlig. Når rundt halvparten av befolkningen sier de ukentlig eller oftere ser usanne nyheter, har systemene for nyhetsformidling et betydelig problem. Et moderne og opplyst folkestyre er helt avhengig av at det har mangfoldig og sannferdig tilgang på nyheter og annen informasjon. Uten et slikt grunnlag forfaller både den offentlige debatten og kvaliteten på de politiske beslutningene.

Undersøkelsen er bestilt av kulturminister Linda Hofstad Helleland. Hun sier til NTB at vi må ta på alvor at mange nordmenn er usikre på sin mediekompetanse og evne til kildekritikk. Hun har derfor bedt Medietilsynet om å prioritere mediekompetanse, og komme med forslag til informasjonstiltak. Medietilsynets direktør Tom Thoresen viser til at halvparten av de spurte mener at offentlige myndigheter har et stort ansvar i å øke befolkningens mediekompetanse.

I en verden der tilgangen på informasjon nærmest er uendelig, og der mulighetene for manipulasjon er voksende, er det ingen tvil om behovet for mediekunnskap. Her kan myndighetene, bl.a. gjennom skoler og universiteter, bidra til mer kunnskap og sunne kritiske holdninger. Det er likvel mediene selv som må ta et hovedansvar for at brukerne er i stand til å skille mellom kunnskapsbaserte og falske nyheter. Et sentralt stikkord er åpenhet om medienes journalistiske metoder, kildebruk, verdier og presseetiske standard. Falske nyheter vil flytte opinionen ved å forgifte informasjonsstrømmen. Derfor er åpen, ærlig og kunnskapsbasert journalistikk viktigere enn noen gang.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook