Falskt eller lurt, Frederic?

EL-BIL: Fra 1. mai til 12. september leide Arbeiderpartiet en el-bil jeg skulle bruke i valgkampen. I denne perioden hadde jeg et ekstremt transportbehov innenfor Oslos grenser. I enkelte tilfeller kunne jeg bruke T-bane eller trikk, men svært ofte var tidsmarginer og reiseruter slik at jeg ikke kunne reise kollektivt. Jeg måtte derfor velge mellom å kjøre egen bil, ta taxi eller leie en el-bil for denne perioden. Ved å leie el-bil sparte jeg byen for en god porsjon CO{-2}-utslipp. Det vil overraske meg grenseløst om ikke Frederic Hauge fra Bellona er enig i at jeg gjorde et godt valg for miljøet.

Så sier Frederic Hauge at dette blir falskt fordi jeg ikke beholdt bilen. Det er ikke falskt i det hele tatt. Jeg trenger ingen slik el-bil. I den utstrekning jeg bruker bil, er det fortrinnsvis til reiser der el-bil enda ikke er noe alternativ. Dessuten vil jeg ikke ha to biler, fordi da blir det mer kjøring. Men jeg trengte el-bil i de 4-5 månedene jeg drev valgkamp.

Lars Haltbrekken fra Naturvernforbundet kommenterer min el-bil-bruk mer vennligsinnet.

Han mener at det avgjørende er hvordan jeg vil jobbe for el-bil-saken, og andre miljøsaker i tiden som kommer. Mine egne erfaringer med el-bilen har gitt meg nyttige kunnskaper.

Det har ført til at jeg har foreslått 1000 nye ladestasjoner. Det burde forresten ikke kalles ladestasjoner, for det høres så dyrt og stort ut.

Egentlig snakker vi om tilgjengelige stikkontakter over hele byen. Jeg var nemlig skikkelig i beit ved et par anledninger. Dessuten foreslår jeg at alle virksomheter i Oslo leier eller kjøper el-bil til bruk til bykjøring. Det blir svært mye billigere enn å kjøre taxi, som er den transportform som oftest brukes fram og tilbake til møter, arrangementer og befaringer.