Falt pladask for Magasinet

Dagbladet lager Nordens beste avis! Det mener juryen bak konkurransen Årets beste avissider. De drysser gull, heder og ære over Magasinet - og avisa for øvrig.

Se ekstra nøye på Dagbladets Magasin i dag. Nå holder du nemlig Nordens beste avisprodukt i hendene. Det har Society of News Design/Skandinavia avgjort. Juryene, som kårer årets beste avissider, lot æresbevisningene drysse over Dagbladet som ble mestvinnende avis i Norden. Og i helga hylles avisa på en konferanse i Reykjavik.

Spesielt var det avisas fjorårsnyskapning Magasinet i lørdagsavisa som fikk mest ros og pris.

Ideen om Magasinet ble unnfanget for to år siden. I halvannet år ble prosjektet testet, og ultrahemmelige prøveutgaver ble laget. Og et nytt slag i norsk pressekrig var i gang.

Tyveriet

Det begynte med et slag under beltestedet. Konkurrentene jaktet på den nye Dagblad-babyen i månedsvis. VG fikk én uke før høstlanseringen tak i et eksemplar av det avisa trodde var Magasinets premierenummer. De rappet ideen til hovedartikkelen om «containerbarna», satte en erfaren reporter på saken og lagde i all hast en kopi av reportasjen og presenterte den i sin egen avis samtidig med Dagbladets Magasin-lansering. Slik skulle Magasinet snytes fra første dag.

Lange var VG-nesene da de oppdaget at Dagbladet hadde et helt annet Magasin på gata denne dagen, 23. oktober, i fjor. Et Magasin med helt andre og rykende ferske reportasjer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Siden den gangen har Magasinet hatt gode vekstvilkår. Mediekritikere over hele Skandinavia har rost Magasinet. Annonsørene har stått i kø, kjøperne har omfavnet produktet, og nå har Nordens fremste avismakere gjort det samme.

- Deilig

«Kvalitet fra først til sist,» er hovedkonseptet for produktet som likner mer på en avis enn på et flott magasintillegg. Den nordiske juryen ga Dagbladet og Magasinets art director Torfinn Solbrekke gullmedalje i klassen Overall design under kåringen på Island denne uka. Gull deles ikke ut hvert år, og bare til et «eksepsjonelt godt arbeid uten skjønnhetsflekker». Og juryen mente at Dagbladets designere hadde gjort så bra jobb at avisa fortjente tittelen Nordens beste avis.

- Jeg må innrømme det: Jeg ble veldig glad da jeg hørte juryens begrunnelse. Det var deilig, sier Torfinn Solbrekke som har laget designkonseptet for den nye Dagblad-designen. Tidligere har han hatt suksess med designen av avisas Fredags-bilag. Sammen med kollega Eivind Ljøstad og grafisk designer Thomas Myhre fikk Solbrekke i 1994 også gull for sitt arbeid.

Magasinet vant foruten gull i overall-klassen følgende priser:

  • Sølv for coveret «Hva er galt med Sverige?» . Et svensk flagg som ble omgjort til naziflagg.
  • Hederlig omtale for coveret «Skyldig» , med bilde av Pompel.
  • Hederlig omtale for reportasjen «Gudfaren snakker» , intervju med Al Pacino.

I tillegg fikk Dagbladet:

  • Bronse for nyhetsreportasjen «Han skulle bare på jobb» .
  • Hederlig omtale for nyhetsreportasjen «- Krise? Hvilken boligkrise?» .
  • Hederlig omtale for sportsreportasjen «På ryggen for Norge» .

God jobb

- At vi markerer oss så sterkt både med nyhetssider og magasinsider er veldig inspirerende. Premiene betyr at Dagblad-deskens redigerere og typografer får en hyggelig bekreftelse på den gode jobben de gjør, sier desksjef Eivind Ljøstad.

- Dette er først og fremst et resultat av et fantastisk lagarbeid i alle ledd, sier Torfinn Solbrekke. Og støttes av avdelingsleder Gunnar Bleness.

- Vi kikket både på engelske og svenske weekendmagasiner da vi laget malen for Magasinet. Men det var først og fremst Dagbladet selv vi hentet mest fra, sier Bleness, som mener Magasinet er dagbladsk tabloid i en ny innpakning.

Suksess

- Vi var også spent på om prisøkningen til 15 kroner på lørdager skulle skremme kjøperne. Så har ikke skjedd. Magasinet har isteden bidratt til en suksess som 1,2 millioner lørdagslesere kan kose seg med.

- Designmessig er konseptet egentlig veldig enkelt. Ikke for mye, ikke minimalistisk, sier art director Torfinn Solbrekke.