Familieliv for homofile

HOMOFILI: «Ottosen framholder at Gud vil beholde visse rettigheter - som familieliv - for heterofile», skriver Guro Sibeko i Dagbladet (22/11). Og mener dette er like ille som rasisme.Heldigvis er Sibekos logikk mangelfull. For det første er forskjellen på et heterofilt familieliv og et homofilt familieliv at barn faktisk ikke blir til når homofile lever sammen. Det må en mann og en kvinne til for kvinner skal bli gravide - eller i vår vitenskapelige tid - i hvert fall sædceller og eggceller. Kristen etikk mener at dette forteller oss at barn trenger både en far og en mor.

EKTESKAPET mellom en mann og en kvinne og et forhold mellom to menn eller to kvinner er vesensforskjellige. Det er ikke nødvendig å slå opp i Bibelen for å påstå noe slikt. Det handler faktisk om grunnleggende biologisk kunnskap.Det ser ut til at Sibeko later som om det finnes to «legninger»: Homo eller hetero. Det er feil. For det første er det debatt om selve uttrykket legning. Vi vet at menneskers seksualitet kan forandre seg gjennom livet. Den er ikke fastspikret.

IKKE MINST finnes det en gruppe som omtales som bifile eller biseksuelle. De fleste vil mene at det finnes flere bifile enn homofile. Vi vet også at mange bifile ønsker å ha et seksuelt forhold til flere mennesker. Er det også et uttrykk for rasistisk tankegang å hevde at trofasthet er en absolutt verdi? Mener Sibeko at også biseksuelle må møtes med fullstendig aksept, og endringer i ekteskapsloven, hvis de ønsker et familieliv med flere enn to voksne?Som nevnt 19/11 finnes det kristne homofile som mener at homofilt samliv er galt. Noen av dem har opplevd en endring av sin seksualitet, andre lever i sølibat. Den forakten Sibeko møter disse med er ekstrem. Det er skuffende å oppleve at hun i besvergende ordelag mener at mennesker er selvfordømmende fordi de tar Bibelen på alvor.