FORFATTER: Edmund de Waal har skrevet en vakker, velskrevet, melankolsk hyllest til gjenstandene vi omgir oss med, og en meditasjon over liv som er levd. Foto: PRESS
FORFATTER: Edmund de Waal har skrevet en vakker, velskrevet, melankolsk hyllest til gjenstandene vi omgir oss med, og en meditasjon over liv som er levd. Foto: PRESSVis mer

Familien var blant Europas rikeste og mektigste

Så mistet de alt.

ANMELDELSE: En gang var familien blant Europas rikeste og mektigste. Nå sitter forfatteren igjen med et skap pyntefigurer.

Virkeligheten er magisk, virkeligheten er tragisk. I England vokser en mann opp. Han er et nederlandsk navn, han er sønn av en engelsk prest. Han blir en av landets ledende keramikere, hans taktile forståelse av virkeligheten ligger i hans fingertupper.

Familien var blant Europas rikeste og mektigste

Edmund de Waal har en homofil grand-onkel i Japan. Onkelen er tidligere klesdesigner og soldat, men ble forretningsmann i Japan etter krigen. Når grandonkelen dør, arver Edmund de Waal et skap fylt med netsuker: små japanske pyntefigurer, gjerne brukt til å feste pungen til kimonoene. Men de kommer ikke fra Japan, de kommer fra de Waals slekt: Ephrussiene. Edmund de Waal bestemmer seg for å nøste opp historien bak figurene.

Resultatet er både en vakker, velskrevet, melankolsk hyllest til gjenstandene vi omgir oss med, og en meditasjon over liv som er levd. Dette er en bok som bør leses: Det er en varm beretning om tap.


Ufattelig velstand
Familien Ephrussi var jødiske forretningsmenn fra Odessa. De ble Europas kornkonger. På et tidspunkt bestemte de seg for å ekspandere: De bygget seg slott i Wien og i Paris, familien spredde seg i grener gjennom Europa. De giftet seg med andre rike jødiske bank- og handelsslekter, på Cap Ferrat står Villa Ephrussi, bygget av en Ephrussi inngiftet i Rotschild-slekten.

NETSUK: Et skal med japanske pyntefigurer, såkalte netsuker, er utgangspunktet for Edmund de Waals bok. Foto: PRESS
NETSUK: Et skal med japanske pyntefigurer, såkalte netsuker, er utgangspunktet for Edmund de Waals bok. Foto: PRESS Vis mer

Edmund de Wall nøster historien opp rolig og vakkert, med en egen sanselighet i fortellerstilen. Språket er fint oversatt av Christian Rugstad. Det fantes en Charles i den franske grenen, ugift, kunstskribent, kunstmesen: Han kjøpte figurene da kunstner-Paris var på starten av sin Japan-fascinasjon. Han støttet også kunstnere, og kjøpte en fabelaktig malerisamling fra de franske impresjonistene, han er malt inn på båttur på Seine. Han er venn med Renoir og Degas - før Dreyfussaken vekker antisemittismen hos de franske kunstnere. Han er modell for Charles Swann i Marcel Prousts hovedverk «På sporet av den tapte tid». Han var overalt, og utenfor overalt: Han var jøde i en tid da det ble stadig vanskeligere i Paris.

Han gir sin netsukesamling som bryllupspresang til et ungt par i Wiener-grenen av familien. Paret er begge forelsket da de gifter seg, han i henne, hun i en annen. Det blir stående i hennes budoar, der hun kler seg om for å gå i operaen, for å gå på ball, for å møte sine elskere. Et av barna som leker med netsukene mens moren kler seg er Edmund de Waals bestemor.

Flukt og tap
Stamhusbesitteren i Wien, baron Ignace von Ephrussi i Wien er norsk og svensk konsul, innehaver av St. Olavs-ordenen. Han hadde også affærer med begge søstrene til sin kone, samt en uendelig rekke elskerinner. En sønn rømmer med en av pappas elskerinner og gjøres arveløs som straff.

Første verdenskrig koster dem mye av den enorme formuen. Så tar Hitler over makten i Østerrike, deretter blir det igjen krig. En bestemor har giftet seg nederlandsk og får rømt til England.

Skildringen av overtakelsen, jødenes ydmykelse, det statlige ranet av all eiendom og flukten er beskrevet så følsomt og presist at det er som å gjenoppleve marerittet. Etter krigen er det slutt. De overlevende har tapt alt familien eide, erstatningen er en vits. Bare netsukene har overlevd, gjemt i madrassen til en trofast tjenestepike ingen i familien kan huske etternavnet på.

PALAIS EPHRUSSI: Ephrussi-familiens hus i Wien. Foto: PRESS
PALAIS EPHRUSSI: Ephrussi-familiens hus i Wien. Foto: PRESS Vis mer

Boka er en unik familiehistorie, den er skrevet i et eget toneleie, en vakkert formet elegi over alt det tapte, og en hyllest til det bestandige: De alltid like vakre dyrefigurene blant netsukene, så små og lette å gjemme.

Dette er en bok man bør lese enten man er historieinteressert eller bare interessert i historier, en vakker og varm meditasjon over familie, historie og alt annet forgjengelig. Det er en europeisk historie om hundre års ensomhet.