Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Familien viktigere enn operasangen

PESARO (Dagbladet): Elizabeth Norberg-Schulz har gjennomlevd mye det siste året. Sønnen Sebastian (2) lider av leukemi og i mai døde hennes far. - Dette har vært så vondt, og jeg har bedt så hardt til Gud om at Sebastian må bli frisk, sier operastjernen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I oktober fikk sønnen på to konstatert leukemi, og Elizabeth Norberg-Schulz avlyste alle avtaler med verdens operahus. I mai døde faren som sto henne svært nær. Men hun kom ut av stormene som et styrket menneske og en sønn som nå er 90 prosent friskmeldt.

Lille Sebastian hviner frydefullt rundt villamurene fra 1500-tallet på et høydedrag utenfor italienske Pesaro ved Adriaterhavet. Mamma er i Pesaro for å synge den kvinnelige hovedrollen i Rossini-stykket «La scala di seta» under Rossini-festivalen her i komponistens fødeby.

Toåringen sjarmerer alle på sin vei, og holder pappa Vittorio (59) og mamma Elizabeth (41) i stadig trim. Men i den vesle kroppen har det siden oktober i fjor pågått en kamp på liv og død.

Kjemisk terapi

- Vi merket at han ble stadig slappere og blekere for hver dag, men to leger sa det bare var influensa. Til slutt var det en lege som endelig reagerte og fastslo at dette var leukemi. Da han kom inn på sykehuset var han så svak og hadde så lite blod i kroppen, at vi fikk vite at det kunne ha blitt for seint om han var kommet 24 timer seinere.

Det ble en lang, lang vinter for den vesle familien. Spesielt harde var de 40 første døgnene hvor de bodde på sykehuset i Roma, og der Sebastian måtte gjennomgå kjemisk terapi. Elizabeth og Vittorio har nå solgt gården de tidligere eide utenfor Roma, og flyttet inn til en leilighet i hovedstaden.

Religiøs

- Dette har vært så vondt. Men jeg har faktisk aldri vært bitter. Aldri tenkt: «Hvorfor måtte dette hende meg?» Men det har vært hardt, og jeg har trodd og bedt så hardt til Gud om at Sebastian måtte bli frisk at det har ført meg dypere inn i det religiøse liv. Det har betydd mye. Kontakten med Gud har gitt meg en ro som har vært veldig viktig for min sønn.

- Og vi er mye roligere nå fordi behandlingen virkelig har gitt resultater. Det har hjulpet på at Sebastian har vært så ung. Selv om det vil ta fem år, så har vi god tro på at han skal bli helt frisk igjen. I dag er han 90 prosent frisk, men er likevel inne til kontroll en gang i uka.

- Var du inne på tanken å gi deg med musikk midt oppe i alt dette?

- Nei. Musikken ble utrolig viktig. Det å kunne komme hjem etter 24 timer på sykehuset og kunne synge igjen, var terapi. Faren min lærte meg å bli glad i musikk, og at jeg fortsetter på et profesjonelt nivå er også en måte å huske ham på. Å holde ham levende.

Ble slått ut

Arkitekten Christian Norberg-Schulz døde i mai i år. Far og datter hadde et nært og godt forhold.

- Etter fars død ble jeg slått ut. Men det er rart hvor en kan hente styrke fra. Noen uker etter hans død var jeg med i en produksjon på La Scala, Poulenc-operaen «Dialogues of the Carmelites». Dette er den eneste operaen jeg har vært med på siden oktober. Ikke fordi det var La Scala og fordi det var viktig for karrieren. Riktignok var dette med Riccardo Muti, som jeg har samarbeidet med i 15 år - og som jeg anser for å være verdens fremste dirigent. Men kanskje mest fordi min rollefigur Constanze klarer å glede seg så mye mer over livet ved å møte sorgen som en naturlig del av det. At du skal kjempe, leve, sørge, men samtidig klare å bli dypt lykkelig av det.

Elizabeth Norberg-Schulz

  • Elizabeth Norberg-Schulz (f. 29. januar 1959)
  • Norsk lyrisk sopran med internasjonal suksess.
  • Norberg-Schulz begynte sine sangstudier hos Anne Brown i Oslo. Seinere tok hun diplomeksamen ved Santa Cecilia-konservatoriet i Roma.
  • Hun har sunget på forskjellige operascener rundt i Europa, blant annet tittelrollen i «Lucia di Lammermoor» og som Despina i «Cosl fan tutte».

Oljemesse

De dramatiske opplevelsene de siste månedene har ført til en rekke avlysninger i stort format for Elizabeth Norberg-Schulz. Et av de største oppdragene var med Placido Domingo på Metropolitan i New York i februar. Men dit skal hun tilbake i Strauss' «Rosenkavaleren» seinere i høst.

22. august står hun på en norsk scene igjen. Da under en oljemesse i Stavanger. 24. og 25. august synger hun med pianoakkompagnatør Håvard Gimse under Oslo Kammermusikk Festival, og i Bergen 30. august og i Baroniet Rosendal 1. september.

Nektet Solti

- Hva blir den største utfordringen for deg som sanger framover?

- Det å beholde min profesjonalitet.

- Hva mener du med det?

- Jeg ser mennesker rundt meg i bransjen som blir dyttet oppover i systemet av helt andre grunner en kunstneriske. Det handler om politikk, penger - og seng.

- Jeg har selv opplevd presset. Da Solti var 84 år og jeg 34, ville han ha meg med på en produksjon av Verdis «Falstaff». Og jeg ble lovt plateinnspillinger på Deutsche Grammophon, Decca og ditten og datten. Jeg kunne få alt! Bare jeg ble hans elskerinne. Jeg mistet to kontrakter i Salzburg fordi jeg sa nei.

- Men jeg driter i det. Jeg må kunne se meg selv i speilet - og min sønn og mann i øynene. Og når du opplever at din to år gamle sønn må være ni måneder på sykehus med leukemi, forstår du at livet er fullt av virkelige følelser og at det største av alt er kjærligheten til dine nærmeste.

GODE DAGER: Elisabeth Norberg-<br>Schulz og sønnen er i Pesaro med mann og pappa Vittorio.