Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Anmeldelse film: «Flukten fra Øst-Tyskland»

Familievennlig thriller fra diktaturet

«Flukten fra Øst-Tyskland», om en familie som flykter i ballong fra det kommunistiske diktaturet, er laget for kunne ses av alle.

«Flukten fra Øst-Tyskland»

4 1 6

Drama/thriller

Regi:

Michael Herbig

Skuespillere:

Friedrich Mücke, Karoline Schuch, David Kross

Premieredato:

25. desember 2019

Aldersgrense:

12 år

Orginaltittel:

«Ballon»

«Familievennlig og historisk spenning»
Se alle anmeldelser

FILM: Hvis du ser etter en snill thriller om et stykke mørk historie, en fartsfylt innføring i noe grimt og komplisert, så er «Flukten fra Øst-Tyskland» et trygt valg, som vant publikumsprisen under årets filmfestival i Haugesund.

Flukt i ballong

Her møter vi den elskelige familien Strelzyk, som planlegger en halsbrekkende flukt fra det stengte Øst-Tyskland: De skal fly i ballong over grensen. Første forsøk feiler, og dermed starter en febrilsk anstrengelse for å kunne prøve igjen, samtidig som politiet er i hælene på dem og tenåringssønnen forelsker seg i nabojenta og begynner å lure på om han vil dra likevel.

De to spenningskurvene er fint håndtert i vekslingen mellom jakten på stoff og iherdig tråkking på symaskiner på den ene siden, og politifolk som finner spor etter spor etter den ulydige familien på den andre. Noen av scenene sitrer.

Kommersiell

«Flukten fra Øst-Tyskland» ble laget for markere tredveårsjubileet for murens fall, og er en tydelig bred, kommersiell film for å formidle hva dette dreide seg om til et globalt publikum.

Skuespillerne har typete utstrålinger og går inn i roller som er tydelige, om enn ikke spesielt sammensatte: Den handlekraftige, men hardt pressede faren (Friedrich Mücke), den engstelige, men observante moren (Karoline Schuch), den reveaktige, standhaftige forfølgeren fra det hemmelige politiet (Thomas Kretschmann), de søte, men redde ungene. Det ville ikke vært å forakte om filmskaperne hadde valgt å legge inn litt mer psykologisk kompleksitet og spenning og ikke i den grad valgt å gå for et utvetydig helteepos, men som sådan er «Flukten fra Øst-Tyskland» et veldreid et.