Fanget av lykken

Tenk deg halvannen time hos en familie som bare er lykkelige og vellykte, elsker hverandre og som hver dag vinner i Lotto, morgen, middag og kveld.

Det er i grunnen handlingen i «Familien Bra», skuespillet av tegneserieforfatteren Joakim Pirinen som interngruppa «Utan Filter» setter opp som sin tredje forestilling.

For i familien Bra elsker alle hverandre. Hele tida. Og alt går bra med alle. Hele tida. Når de ikke finner opp noe viktig, maler eller skriver de - eller bare nyter livet og hverandres selskap. Hos familien Bra finnes ikke et eneste problem, ikke en eneste konflikt. Bare varm, inkluderende lykke.

Håpet om krangel

Selvsagt er det provoserende. Allerede etter den første halvtimen lengter man etter at noen snart skal gi noen en saftig ørefik, eller i hvert fall starte en skikkelig krangel. For evig lykke blir jo ikke noe liv.

Pappa og mamma (Øyvin Berven og Marianne Krogh) er lykkelige når sønnen står fram som homoseksuell. De er like lykkelige når han og vennen finner hver sin vietnamesiske kjæreste og skifter fil igjen. For ikke å snakke om når pappa finner opp hawaiilampa, som utvinner strøm direkte fra sollyset lagret i ananas - og slik løser verdens energiproblemer. Her er det bar smil, smil og atter smil - bare avbrutt av varm latter og varme omfavnelser. Presist regissert av Yngve Sundvor og innøvd på bare ti dager.

Selvsagt er karakterene endimensjonale, men endimensjonale figurer kan være gode trampoliner å sprette høyt på. Gard Eidsvold er i storform som sønnen, Gjertrud Jynge er et lykkelig valg som datteren.

All lykken på scenen får oss til å føle på vårt behov for sorg, vår trang til konflikter eller problemer.

Konflikt

Alt teater, som alt meningsfullt liv, trenger konflikt. Her blir den eneste konflikten den mellom sal og scene. Vi må produsere motforestillingene selv. På scenen er de for lykkelige til slikt.

Isolert er stykket en bagatell, en enkel idé skapt om til et stykke. Men det er en verdifull bagatell - den gir oss tro på verdien av våre egne, litt vanskeligere liv. Stykket fungerer også som et vrengebilde av vår hyggekultur, der aggresjoner feigt fortrenges og forties.

Men jo da - forestillingen om familien Bra ender lykkelig. Selvfølgelig.

BARE HYGGELIG: Familien Bra på bytur. Fra venstre Marianne Krogh, Øyvin Berven, Gjertrud Jynge og Gard B. Eidsvold.