DEBATT

Fanget mellom to verdener

Før var elevens fravær synlig ved at kroppen ikke var i klasserommet da klokka klang. I dag er distraksjonene lett tilgjengelige over alt og hele tiden.

SKJEVE TÅRN I PISA: «PISA-undersøkelsene viser at norske 15-åringer har best tilgang til datamaskiner i OECD-området. Elever opplever en motivasjonskonflikt mellom det umiddelbart tilfredsstillende ved å oppdatere profilen på Facebook, og å arbeide mot skolens langsiktige mål», skriver kronikkforfatteren. Foto: Nina Hansen
SKJEVE TÅRN I PISA: «PISA-undersøkelsene viser at norske 15-åringer har best tilgang til datamaskiner i OECD-området. Elever opplever en motivasjonskonflikt mellom det umiddelbart tilfredsstillende ved å oppdatere profilen på Facebook, og å arbeide mot skolens langsiktige mål», skriver kronikkforfatteren. Foto: Nina Hansen Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

Statsminister Erna Solberg har et poeng når hun sier at «de dårlige norske prestasjonene i matematikk skyldes tiår med lite satsing på faget».

Det vi i Norge er mest kjent for i denne perioden er storsatsing på IKT i skolen. Ingen andre land har digital kompetanse som en grunnleggende ferdighet ved siden av det å regne, lese og skrive. Ingen andre har et eget kompetansenettverk for IKT i skolen, som tester lærernes og elevenes «digitale tilstand» og gir påbud om å være digital i alle fag hver dag.

PISA-undersøkelsene viser også at norske 15-åringer har best tilgang til datamaskiner i OECD-området. Flere elever i Norge enn i andre land bruker Internett til delta på sosiale medier og surfe på nettet.

Sammenhengen mellom IKT i undervisningen og faglig utbytte er uklare. Går man PISA-tallene nærmere etter i sømmene, kommer det fram flere problematiske forhold. I 2006 sto det i Der Spiegel: «Jo mer elevene bruker datamaskinen, desto dummere blir de».

I 2013 viser det seg at en av skolene som har satset på realfag og intensiv bruk av IKT har dårligere resultater enn både lands- og fylkesgjennomsnittet i samtlige realfag. Derfor er det ikke nødvendigvis negativt at kompetansesenteret for IKT i skolen viser til at bruken av IKT har gått noe ned i Norge de siste to åra.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer