DEBATT

Fanget mellom to verdener

Før var elevens fravær synlig ved at kroppen ikke var i klasserommet da klokka klang. I dag er distraksjonene lett tilgjengelige over alt og hele tiden.

SKJEVE TÅRN I PISA: «PISA-undersøkelsene viser at norske 15-åringer har best tilgang til datamaskiner i OECD-området. Elever opplever en motivasjonskonflikt mellom det umiddelbart tilfredsstillende ved å oppdatere profilen på Facebook, og å arbeide mot skolens langsiktige mål», skriver kronikkforfatteren. Foto: Nina Hansen
SKJEVE TÅRN I PISA: «PISA-undersøkelsene viser at norske 15-åringer har best tilgang til datamaskiner i OECD-området. Elever opplever en motivasjonskonflikt mellom det umiddelbart tilfredsstillende ved å oppdatere profilen på Facebook, og å arbeide mot skolens langsiktige mål», skriver kronikkforfatteren. Foto: Nina Hansen Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

Statsminister Erna Solberg har et poeng når hun sier at «de dårlige norske prestasjonene i matematikk skyldes tiår med lite satsing på faget».

Det vi i Norge er mest kjent for i denne perioden er storsatsing på IKT i skolen. Ingen andre land har digital kompetanse som en grunnleggende ferdighet ved siden av det å regne, lese og skrive. Ingen andre har et eget kompetansenettverk for IKT i skolen, som tester lærernes og elevenes «digitale tilstand» og gir påbud om å være digital i alle fag hver dag.

PISA-undersøkelsene viser også at norske 15-åringer har best tilgang til datamaskiner i OECD-området. Flere elever i Norge enn i andre land bruker Internett til delta på sosiale medier og surfe på nettet.

Sammenhengen mellom IKT i undervisningen og faglig utbytte er uklare. Går man PISA-tallene nærmere etter i sømmene, kommer det fram flere problematiske forhold. I 2006 sto det i Der Spiegel: «Jo mer elevene bruker datamaskinen, desto dummere blir de».

I 2013 viser det seg at en av skolene som har satset på realfag og intensiv bruk av IKT har dårligere resultater enn både lands- og fylkesgjennomsnittet i samtlige realfag. Derfor er det ikke nødvendigvis negativt at kompetansesenteret for IKT i skolen viser til at bruken av IKT har gått noe ned i Norge de siste to åra.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.