INNOVATIV: Tegneren Robert Storm Petersen. Bildet er tatt i 30-årene. Foto: NORDFOTO/SCANPIX
INNOVATIV: Tegneren Robert Storm Petersen. Bildet er tatt i 30-årene. Foto: NORDFOTO/SCANPIXVis mer

Fantasiens triumf

Fantastisk overflødighetshorn fra nyskapende danske.

||| TEGNESERIE: En av de første tegneserieskaperne i Norden var Robert Storm Petersen (1882—1949), bedre kjent som Storm P. Allerede i 1905 dukket han opp i danske Ekstrabladet med serien «Den underlige mand».

Selveste Edvard Munch kalte Storm P.s tegninger for et «oppkomme av vanvittige innfall... end ikke i drømme har man sett maken».

ABSURD HUMOR: Tegning fra 26. november 1933, med teksten: «Et dansk Borgerhjem i Slutningen af Aaret, eller — da Flæsket blev billigt.»
ABSURD HUMOR: Tegning fra 26. november 1933, med teksten: «Et dansk Borgerhjem i Slutningen af Aaret, eller — da Flæsket blev billigt.» Vis mer

Gjenkjennelig i streken
Storm P. er umiddelbart gjenkjennelig i streken, enten det dreier seg om vitsetegninger eller serier, illustrasjoner til egne eller andres fortellinger eller tegninger av de mest usannsynlige «oppfinnelser», der han driv gjøn med det såkalte framskrittet. Han er et utvilsomt forbilde for norske kunstnere som Kjell Aukrust eller Fredrik Stabel, og når det gjaldt daglig levering til avisspaltene kunne han konkurrere med Dagbladets enestående produktive Gösta Hammarlund.

Avissider
I årene 1932—1944 tegnet Storm P. en helside hver uke i søndagsnummeret til avisen BT. Nå har forfatterne Jens Andersen og Jørgen Larsen samlet et utvalg av disse tegningene og samlet 222 faksimilier av dem i en praktbok i kaffebordsstørrelse. Disse helsidene var stadig eksperimentelle i formen, en slags collager av små serier, vitser, visdomsord, minst 15 samlet på en side, med varierte brudd i flatene, en helside som ganske enkelt ble kalt «Den kulörte side».

Surrealisme
Et enestående praktverk, en gullskatt hevet fra dypet av dansk pressehistorie. Man bombarderes nærmest av Storm P.s avvæpnende humor, hans evne til å holde gravalvor og selvhøytidelighet på avstand, hans besynderlige paradokser og dypsindige visdom. Men også av hans galskap og surrealistiske innfall. Han er aldri aktuell i politisk forstand, hans poenger er av det varige slaget. Det stilles spørsmål, som «Du Perikles, hvornår smager en Tuborg bedst?», og gis svar: «Hver gang!». Det uttrykkes optimisme: «Der findes ikke den vanskelighed som ikke kan overvindes her i verden», og det motsatte: «Såh, har du prøvet at stoppe tandpasta tilbage i tuben». Fantastiske figurer; enten det dreier seg om rikfolk eller lasaroner, professorer eller arbeidere, kunstnere eller husmødre. Et oppkomme av kreativ, vilter, anarkistisk fantasi — paret med en besnærende form for innsikt i livets gåter.

Anmeldelsen sto på trykk i Dagbladet 28. desember 2009.

Fantasiens triumf