Anmeldelse: «Tolkien»

Drama, biografi

Dome Karukoski

Nicolas Hoult, Lily Collins, Derek Jakobi

14. juni

«Tolkien»

«Snilt, men pregløst portrett»

FILM: Når den britiske forfatteren J.R.R. Tolkien, syk av skyttergravsfeber, krøker seg mot fronten i slaget ved Somme under første verdenskrig, hallusinerer han at flammekasterne er ildsprutende drager. I filmen «Tolkien» er dette stort sett eneste henvisning til fantasyforfatterens eventyrsfære fra verker som «Hobbiten» og «Ringenes herre».

Underspilt

Det er ingen takknemlig jobb å lage biografiske filmer om forfattere, med mindre de er skandaleombruste. En person ved et skrivebord er ikke spesielt dramatisk eller fotogen. Man trenger en visjon eller en stram idé utover ønsket om å kapitalisere på Peter Jacksons megasuksesser. Dome Karukoski («Tom of Finland») har i og for seg laget et sympatisk portrett av Tolkien, men han har virkelig underspilt muligheten til å bruke elementer fra forfatterens fantastiske univers i historien om mannen.

Krig og oppvekst

Filmen forteller om John Ronald Reuel Tolkiens (Nicholas Hoult spiller voksenutgaven) oppvekst som foreldreløs, hans vennskap med tre kompiser som drømte om å bli poeter, malere og komponister, hans forhold til Edith (Lily Collins) som skal bli hans kone – og hans traumer fra slagmarken og skyttergravene i første verdenskrig. Det klippes fram og tilbake mellom den syke og hallusinerende Tolkien og hans oppvekst og universitetsår i Oxford.

Språkglede

Et par litterære frampek av interesse forekommer. En scene der han og Edith sitter på kafé og snakker om språklig musikalitet, og han tester sitt selvlagde fantasispråk på henne. En annen der han diskuterer betydningen av ordet «eik» med Oxford-professor Wright (Derek Jakobi), spesialist på gotiske språk. Her manifesterer den lekne kunstneren med det rike fantasilivet seg. I resten av filmen er han stort sett fraværende, eller redusert til en skoleflink britisk student med sterk lojalitet til sine guttevenner.

Tolkiens arvinger har vært imot filmprosjektet, men det skyldes neppe at det er støtende eller avslørende. Det er tvert imot snilt, men pregløst.

.