VOKSER FORTSATT: Antall Dagblad-lesere fortsetter å øke, særlig på mobil. Foto:Thomas Rasmus Skaug / Dagbladet
VOKSER FORTSATT: Antall Dagblad-lesere fortsetter å øke, særlig på mobil. Foto:Thomas Rasmus Skaug / DagbladetVis mer

- Fantastisk å oppleve at vi fortsatt vokser

Dagbladets lesertall fortsetter å øke.

(Dagbladet:) - Det er jo et eventyr. Det er fantastisk å oppleve at vi fortsatt vokser, sier John Arne Markussen, ansvarlig redaktør i Dagbladet, om lesertallene som ble lagt fram i dag.

Tallene fra TNS Gallup viser at det totale antallet daglige lesere av Dagbladet fortsetter å øke, på papir, nett og mobil til sammen.

Avisa når over 1,5 millioner mennesker hver dag, og lesertallet har økt med 11 000 personer siden i fjor.

Kraftig økning på mobil
- Det er særlig utviklingen på mobil som imponerer. Det viser hvordan smarttelefonen har erobret en veldig viktig plass som plattform for lesing av nyheter, sier Markussen.

Avisa kan skilte med hele 91 000 flere daglige lesere på mobil, og er nå oppe i 624 000 mobillesere. Også lesingen på nett øker, der har Dagbladet fått 18 000 flere lesere på ett år, og nærmer seg 1,3 millioner daglige lesere.

Antall papirlesere har derimot sunket med 11 prosent siden i fjor. Dagbladet Magasinet har sunket med 12 prosent, men har fortsatt over 500 000 lesere per utgave.

- Når det gjelder papir-utviklingen, synes jeg det er hyggelig å se at fallet i lesertall har flatet ganske mye ut. Med omkring 300 000, holder papiravisa godt stand. Det er ikke så mange papirpublikasjoner i landet som har flere lesere, sier Markussen.

- Vil flate ut
Når det gjelder leserøkningen totalt sett, tror han imidlertid at vi nå snart har nådd toppen.

- Både vi og andre publikasjoner må nok forberede oss på at vi kommer til å se en utflatning i totaltallene. Veksten kan ganske enkelt ikke fortsette i samme takt som den har gjort til nå. Da blir kampen om markedsandeler innen totalmarkedet veldig viktig, sier han.

Stemmer med USA
Også da Forbruker og media-undersøkelsen for 2013 fra TNS Gallup ble lagt fram i februar i år, kom det fram at mobillesingen hadde økt kraftig.

Medieforsker ved Universitetet i Oslo, Anders Fagerjord, pekte på at utviklingen stemte overens med erfaringer fra USA. 

- Facebook hadde flere brukere på mobil enn større skjermer allerede i 2011. Andre selskaper, som Youtube eller Amazon ser at mobile plattformer vokser voldsomt. Jeg tror det stemmer med den anekdotiske erfaringen vi har alle sammen. Vi bruker skjermene hele tida, og når vi sitter i sofaen og ser på tv sitter vi med den lille skjermen samtidig, sa Fagerjord til Dagbladet