SLÅTT PÅ MÅLSTREKEN: Tønsberg-kvinnen Eunike Hoksrød (39) henger ikke med geipen selv om hun ble slått av Halvor Sveen (47) på målstreken i «Farmen»-finalen. Video: Tor Lindseth / Ingrid Cogorno Vis mer

Farmen på TV 2:

- Fantastiske tall for «Farmen»

Over en million TV-seere så Halvor Sveen vinne årets konkurranse.

(Dagbladet): Over 900 000 seere så hele finalesendingen av årets «Farmen», mens over en million så på da Halvor Sveen stakk av med seieren.

- Tallene er fantastiske, og de er på nivå med seertallene fra tidligere år. Så «Farmen» står som en bauta, sier Jan-Petter Dahl, kommunikasjonssjef i TV 2.

Dette er 13. sesongen med «Farmen», og seerne ser ikke ut til å ha gått lei av konseptet.

- Jeg tror det er noe med det unike norske, og med deltakerne, det er noe folk kan forholde seg til. Vi ser at mens TV-seingen faller på enkelte andre områder står «Farmen» fjellstøtt, sier han.

Fortsetter tidsreisen

I fjor var snittet på 942 000 seere på finalesendingen, mens det var 1,2 millioner seere på det meste.

Dahl tror noe av grunnen til at seertallene er litt lavere i år, er at Nettavisen før finalen klarte å publisere artikkelen med navnet på vinneren, ved en feil. Artikkelen lå ute i noen få minutter før den ble avpublisert.

Med 13 sesonger bak seg satser TV 2 fortsatt på mer tidsreisereality. De har allerede søkt etter nye deltakere til en ny sesong. I tillegg starter «Farmen Kjendis» i januar, med blant andre Aune Sand, Erlend Elias Bragstad, Stian «Staysman» Thorbjørnsen og jegertvillingene som deltakere.

- Det gleder vi oss til, sier Dahl.

Over 60 år

Morten Wiberg, TV-sjef i Carat, forklarer at det er liten tvil om at dette er gode tall for TV 2.

- Selv om de går litt ned, er det høye tall. Ser man på seertallene for hele sesongen er dette en stor suksess for TV 2, sier Wiberg.

I motsetning til Dahl, tror han ikke at Nettavisens tidlige publisering av vinneren påvirket antallet seere nevneverdig.

- Det er tydelig at «Farmen» fenger mange, men om vi ser på alder er 40 prosent av seerne over 60 år. Det er en relativt voksen gruppe som i størst grad synes dette er moro å se på. Med tanke på annonsørene er det negativt, for de er sjelden ute etter seere over 60 år, sier Wiberg.

Uvanlig setting

Etter finalen har også Dagbladets recap, skrevet av TV-anmelder Christoffer Pahle, fått mye oppmerksomhet i sosiale medier.

På humoristisk vis oppsummerer han den slik: «Hit er vi altså kommet. Én million nordmenn bruker søndagskvelden på å se to voksne mennesker tippe energinivået i henholdsvis blomkål, potet og kålrot».

Wiberg tror noe av det som gjør programmet så fengende for mange, er at de setter vanlige folk i en uvanlig setting.

- Det å sette folk i uvanlige settinger fungerer bra. Det ser vi både i «Anno» og «Farmen», men jeg tror ikke det nødvendigvis er det at man reiser i tid har så mye å si. Jeg tror det er flere liknende konsepter som ikke handler om tidsreiser som kunne fungert like bra, sier han, og trekker fram «Paradise Hotel» som et annet eksempel på et program hvor vanlige folk settes i en uvanlig setting.

- «Farmen» har bygget seg opp over tid, over mange år. Konkurranseelementet er nok også vesentlig her, sier Wiberg.