FÅR KRITIKK: Signy Fardal. Foto: HENNING LILLEGÅRD
FÅR KRITIKK: Signy Fardal. Foto: HENNING LILLEGÅRDVis mer

Får kjeft for Kate Moss-intervju

- Ikke tekstreklame, mener Signy Fardal.

(Dagbladet.no): Elle-redaktør Signy Fardal får hard kritikk for et intervju med Kate Moss, som er trykket i januarnummeret av bladet.

Intervjuet er gjort i forbindelse med Moss' siste kleskolleksjon for butikken Top Shop, og skrevet av folk på Top Shops egen lønningsliste, ifølge Dagens Næringsliv.

- Ikke tekstreklame
Tekstreklame, mener både Norsk Presseforbunds leder Per Edgar Kokkvold og Gunnar Bodahl-Johansen ved Institutt for journalistikk, i en artikkel i dagens utgave av avisa.

- I intervjuet snakker hun ikke verken om Top Shop eller kjolene, men mer om andre ting. For eksempel hva hun foretrekker å ha på seg når hun skal på byen, eller hva hun liker å drikke på vorspiel. Så lenge vi gjør det klart hvem artikkelen er skrevet av, synes jeg det er uproblematisk, sier Signy Fardal til Dagbladet.no.

Hun kjøpte intervjuet av den britiske avisa Sunday Times' magasin Style, og betalte drøye 10 000 kroner for det. I bylinen til intervjuet står det «Mert og Marcus for Top Shop».

- Helt uakseptabelt. Det blir som om Erna Solberg skulle skrive reportasjene fra Høyres landsmøte, sier Bodahl-Johansen til Dagens Næringsliv.

- Visste ikke da de kjøpte det
Kokkvold mener artikkelen er i strid med både Vær Varsom-plakaten og Tekstreklameplakaten. Bladet Elle har forpliktet seg til å følge begge.

- Jeg ser at de mener det. Der er jeg ikke enig. En av bestemmelsene i Tekstreklameplakaten er at dette skal gjøres tydelig for leseren. Vi opplyser om det i både byline, tekst og bildetekst, så da tror jeg ikke leseren er veldig forvirret, sier Signy Fardal.

Elle fikk tilbud om å kjøpe artikkelen via et byrå, og da de kjøpte det, visste de ikke at det var skrevet for Top Shop.

- Da vi fikk vite det, gjorde vi en ny vurdering. Dette var jo ikke helt uproblematisk. Men vi føler vi holder oss innenfor, sier Fardal, som mener det er mye større grunn til å stille spørsmål ved norsk presses ukritiske dekning av iPhone-lanseringen, enn av deres eget Kate Moss-intervju.

 

INTERVJUET AV SINE EGNE: Kate Moss. Foto: SCANPIX / AP /Evan Agostini
INTERVJUET AV SINE EGNE: Kate Moss. Foto: SCANPIX / AP /Evan Agostini Vis mer