Får kjeft for venneintervjuer

NRK har ingen problemer med at deres programledere intervjuer hverandre, men får refs av Norsk Presseforbund.

- UPROBLEMATISK: Prosjektleder i NRK underholdning, Charlo Halvorsen (t.v), har ikke noe problem med at Fredrik Skavlan og andre NRK-programledere gjentatte ganger har intervjuet sine venner. Foto: Truls Brekke/Dagbladet
- UPROBLEMATISK: Prosjektleder i NRK underholdning, Charlo Halvorsen (t.v), har ikke noe problem med at Fredrik Skavlan og andre NRK-programledere gjentatte ganger har intervjuet sine venner. Foto: Truls Brekke/DagbladetVis mer

(Dagbladet): - Vi er generelt veldig bevisst på å bygge profiler for å bygge opp identiteten til programmet og programlederen.
Alle kanaler gjør dette, både i Norge og i utlandet, sier Charlo Halvorsen, prosjektsjef i NRK Underholdning.

I en artikkelserie har Dagbladet skrevet om Norges nye kulturelite, og deres nettverksbygging.

I nettverket er blant andre Harald Eia, Asbjørn Slettemark, Thomas Seltzer, Fredrik Skavlan og Tore og Steinar Sagen.

Les også:
Slik bygger de sitt nettverk
- Gutta er mer kyniske

Kritiserer NRK Charlo Halvorsen mener likevel at NRK ikke er med på å bygge opp en kulturelite. Han ser heller ingen problemer med at programlederne til stadighet intervjuer hverandre.

- Det kan gi noen redaksjonelle utfordringer, men da diskuterer vi det internt i redaksjonen. Så langt har vi aldri sett på det som noe problem, sier han.

Per Edgar Kokkvold, generalsekretær i Norsk Presseforbund, mener at NRK ikke alltid har vært kritiske nok.

- Opp gjennom årene har NRK vært litt uvøren i sin vurdering av slike spørsmål.

- Bør diskutere dette Kokkvold referer til Vær Varsom-plakaten som slår fast at journalister ikke må ha «bindinger som kan skape interessekonflikter i forhold til deres redaksjonelle oppgaver».

- I trykte medier sier journalister fra til redaktøren hvis de har for nære bånd til noen. Samme utgansgpunkt må også gjelde for etermedier, sier Kokkvold, og legger til:

- NRK bør diskutere dette grundig.

- Produktplassering Elisabeth Hartmann, daglig leder i Siste Skrik Reklamebyrå, mener disse gjensidige intervjuene har en klar synergieffekt, og fungerer som en slags skjult reklame eller produktplassering.

- Å annonsere seg til samme popularitet er både vanskelig og dyrt. Vi snakker i hundretusenkroners klassen, og kan nærme seg opp mot millionen.

At NRK har vært med på å bygge opp noen av profilene i dette nettverket er det altså liten tvil om. 

Likevel har ikke Charlo Halvorsen noe problem med at blant andre Harald Eia, Bård Tufte Johansen og Fredrik Skavlan har skilt seg fra NRK og startet opp egne firmaer, etter først å ha blitt bygget opp av statskanalen.

- For seerne betyr det ingenting, og da betyr det heller ingenting for oss, sier han.