Får krig til å se ut som en fest

«Red Alert 3» er strategi, action og B-film av ypperste klasse.

TIL Å VÆRE et spill med krigstema, tar «Command & Conquer: Red Alert 3» seg selv svært uhøytidelig.

Noe som seg hør og bør, naturligvis, når forgjengerne allerede har gjort suksess med sine komiske fremstillinger av en alternativ andre verdenskrig.

Likevel står det et nytt utviklernavn bak roret denne gangen, så det var spennende å se hvilken vei skuta ville seile.

Men her er det, trygt i havn, med et par forbedringer og justeringer foretatt på veien.

HISTORIEN I «Red Alert 3» fortsetter hendelsene i de to forrige titlene. Når Sovjets invasjon drives tilbake til Moskva, benytter de sin flunkende nye tidsmaskin til å reise noen år bakover og slette Einstein fra historiebøkene.

1

På denne måten mister de allierte sitt teknologiske forsprang, og krigssituasjonen mellom de to vippes i Sovjets favør. En naturlig bieffekt i form av en tredje stormakt, Japan, duker imidlertid bordet for en enda større konflikt.

Historien avanseres fortsatt ved hjelp av levende film, med et overraskende behagelig skuespill.

Jeg undres noe over hvor historisk representativt det er at halvparten av mine krigskollegaer består av unge lettkledde kvinner, men alt i alt leveres det gode prestasjoner av både mer og mindre kjente skuespillere.

DET HELE ER så absurd, hysterisk og blodharry at det blir vanskelig å mislike det, uansett hvor smakløst det måtte være i utgangspunktet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Foto: ELECTRONIC ARTS
Foto: ELECTRONIC ARTS Vis mer

Og med et par overraskende forviklinger som oppstår i løpet av spillets gang, blir disse filmsekvensene spennende belønninger etter hvert som en kommanderer seg gjennom oppdrag.

For framgangen i historiemodusen er den vanlige: Få oppdragsbeskrivelse, utfør oppdrag, se filmsekvens og repetér. Det fungerer greit, men jeg skulle ønske at enspillerdelen løsrev seg mer fra den statiske historiefortellingen.

DET TAS RIKTIGNOK et par steg videre, med små handlingsvendinger i form av videokommunikasjon fra andre kommandanter og dine overordnede under selve spillingen, men spillflyten føles fortsatt ganske strikt.

Med så mye vekt lagt på å formidle handling, vil jeg være noe mer enn kun den som får ting til å eksplodere.

Foto: ELECTRONIC ARTS
Foto: ELECTRONIC ARTS Vis mer

Men jeg skal ikke klage for mye. Det er faktisk ganske morsomt å få ting til å eksplodere i «Red Alert 3». Spillmekanikken er i utgangspunktet tro til tidligere spill i serien, men det er et godt antall tillegg å begeistre seg over.

FOR DET FØRSTE er den nye nasjonen Japan, eller «Empire of the Rising Sun», absolutt en status som stormakt verdig: Der både de allierte og Sovjet går til krig med infanteri, tanks og helikoptre, har Japan tatt et par hint fra sin egen popkultur, med mecha-roboter, ninjaer, samuraier og cyborg-jenter inkludert i rekkene.

Det er et friskt pust i en krigssetting som repeteres litt for ofte, og bygger godt opp under den humoristiske tonen i spillet.

Det betyr imidlertid ikke at de andre nasjonene er kjedelige - tvert om. Alle tre, som hver har sin egen historie å spille gjennom, er sterkt differensierte, både når det gjelder utseende og hvordan deres enheter faktisk fungerer.

Foto: ELECTRONIC ARTS
Foto: ELECTRONIC ARTS Vis mer

FELLES FOR nesten alle enheter er to ulike ferdigheter som kan byttes på midt i kampens hete. Noen sekundære ferdigheter endrer enhetens funksjon totalt, noen har et større fokus på forsvar eller flukt, mens noen andre igjen gir større offensive muligheter mens enheten tar skade over tid.

Om man klarer å holde hodet kaldt nok til å dra nytte av dette når det gjelder, åpner det for enorme taktiske muligheter.

Å bygge to hundre monstertanks er fortsatt en velfungerende taktikk, men å overvinne ugunstige odds ved hjelp av kløkt og en liten, men godt sammensatt tropp, er et fullverdig alternativ.

SKJØNT, NOEN ganger har man da også behov for å utslette mye over kort tid, og gjerne mens man selv sitter trygt i basen sin. Til dette er det implementert et nytt system for alles favorittaspekt; supervåpen.

Foto: ELECTRONIC ARTS
Foto: ELECTRONIC ARTS Vis mer

Etter hvert som en utsletter fiendens styrker, opparbeider man seg poeng som kan brukes på å kjøpe disse. Det er mengder varierte våpen å velge mellom for hver nasjon, og så snart du har kjøpt noe, vil du ha tilgang til å kalle det inn i kamp mellom bestemte tidsintervaller for resten av oppdraget.

ALT DETTE KAN være mye å holde styr på, spesielt for uerfarne strateger, men spillet inneholder en av de bedre opplæringsprossessene jeg har sett, så det burde ikke ta lang tid før man fører krig med stil.

Utover dette er det verdt å nevne et sunnere fokus på sjøfart enn tidligere, og bortsett fra en sårt savnet mulighet til å automatisk endre og vedlikeholde ulike formasjoner, har man også mange taktiske valg for troppene sine.

MYE AV VERDIEN i et sanntids strategispill ligger naturligvis i å krige mot andre spillere. Hvor godt balansert det er vil tiden vise, men med sitt enorme taktiske repertoar burde «Red Alert 3» holde stand på flerspillerarenaen i lang tid fremover.

EN AV MANGE KRIGENDE KVINNER: Den britiske skuespilleren og modellen Gemma Atkinson har en av rollene i spillet.
EN AV MANGE KRIGENDE KVINNER: Den britiske skuespilleren og modellen Gemma Atkinson har en av rollene i spillet. Vis mer

Hvis spill generelt er med på å glorifisere krig, får «Red Alert 3» det til å se ut som en fest. Her får man både strategi, action og B-film av ypperste klasse.

Vi har testet pc-utgaven av «Command & Conquer: Red Alert 3», som slippes førstkommende torsdag. Det kommer også en Xbox 360-versjon den 13. november, denne har vi ennå ikke testet.

Får krig til å se ut som en fest