HOEMS: Ine og Edvard Hoem har et nært far datter-forhold, som begge to drar nytte av i kunsten sin. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
HOEMS: Ine og Edvard Hoem har et nært far datter-forhold, som begge to drar nytte av i kunsten sin. Foto: Lars Eivind Bones / DagbladetVis mer

Far og datter - venner og kolleger

Musiker Ine Hoem har et nært forhold til sin forfatterpappa Edvard. Dagbladet møtte dem til et av deres ukentlige lunsjmøter.

- Har ikke alle det sånn, da? Det er far og datter, vet du.

Edvard Hoes synes ikke det virker det minste unikt at han og datteren Ine (25) møtes ukentlig til lunsj, og deler familiære og kunstneriske gleder og sorger. Han er en ruvende skikkelse både fysisk og i norsk litteratur - men er påfallende lett tilnærmelig når vi møter ham sammen med Ine - som nylig slapp sitt andre album med bandet Pelbo.

- Som kunstner blir det ofte til at man sitter og sliter sliter på hver sin kant. Det kan være en ganske ensom tilværelse, hvor du bare må stole på at det blir resultater av det du jobber med. Da er det veldig fint å kunne snakke med noen som vet mer om dette enn meg, sier Ine.

Skrivesperre
Før arbeidet med dette albumet kom skikkelig i gang, satt hun i sitt iskalde øvingslokale med skrivesperre.

- Jeg ringte pappa, og han sa at jeg skulle skrive om det som står meg nært. Det løsnet veldig for meg da, sier Ine.

- Så da ble det mange tekster om kulde, spør fotograften.

HVEM HAR BETALT DET: Hvem som betaler lunsjene? Han, sier Ine, og peker på Edvard. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
HVEM HAR BETALT DET: Hvem som betaler lunsjene? Han, sier Ine, og peker på Edvard. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet Vis mer

- Nei, det ble ikke akkurat «sitting in my room and freezing». Mer om relasjoner. Pappas poeng var vel at det er lett å miste perspektivet hvis man tenker for stort, sier Ine.

Edvard blir litt brydd, og understreker at han ikke kjenner seg igjen i beskrivelsen som direkte involvert i datterens kunst.

- Jeg jobber med det tredje bindet i Bjørnsonbiografien nå, og det handler veldig mye om forholdet til barna. Han blander seg opp i barnas saker i helt uhørt grad. Nærmest trakasserende, for eksempel i forhold til sønnen Bjørn, som ble teatersjef på Nathioaltheatret. Han skrev innlegg til forsvar for ham i avisa, til og med, sier Edvard og legger til:

- Når det gjelder barna må man støtte opp så mye man kan, men det er også viktig å vite når du ikke skal blande deg.

Krakk eller ikke
Ine innrømmer at hun var i tvil om hun skulle invitere pappa når Pelbo hadde konsert på klubben Blå i Oslo.

- I et ganske hardt lokale, uten stoler. Men han kom, søren meg. Han fant seg en barkrakk litt bak i salen ved baren, sier Ine.

- Nei, utbryter Edvard og fortsetter:

- Jeg sto gjennom hele konserten. Jeg vil ikke ha det på meg at jeg er så avfeldig at jeg ikke klarer å holde meg stående gjennom en hel konsert.

Som far, og forfatter med 40 års fartstid, synes han det er utrolig spennende at en i hans nære familie begynner på et kunstnerskap.

- Det er veldig stas at hun har fått det til så bra. Lukta av sagmugg er spennende. Jeg går jo ikke på den konserten fordi det føles som en plikt, men fordi det er gøy.  For å se livet utfolde seg.