«Reisen til Julestjernen» på Folketeateret

Får slakt: - Krampaktig

«Reisen til Julestjernen» hadde denne uka premiere på Folketeateret. Dagbladets teateranmelder kritiserer sterkt at forestillingen er «blendahvit».

KRAFTIG KRITIKK: «Reisen til Julestjernen» settes i disse dager opp på Folketeateret. Oppsetningen får nå kraftig kritikk av Dagbladets anmelder. Foto: Fredrik Arff / Scenekvelder
KRAFTIG KRITIKK: «Reisen til Julestjernen» settes i disse dager opp på Folketeateret. Oppsetningen får nå kraftig kritikk av Dagbladets anmelder. Foto: Fredrik Arff / Scenekvelder Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Mange nordmenn har et nært forhold til «Reisen til Julestjernen». Teaterstykket av Sverre Brandt hadde premiere på Nationaltheatret i 1924, og i 1976 kom filmen med blant andre Hanne Krogh og Knut Risan i hovedrollene.

Nationaltheatret hadde i mange år rettighetene til å vise «Reisen til Julestjernen». I år settes derimot stykket opp av produksjonsselskapet Scenekvelder på Folketeateret.

Grunnen til dette er at det skal ha oppstått en konflikt mellom rettighetshaver Regine Dyveke Brandt Qvenild og Nationaltheatret i 2019, ifølge Morgenbladet. Da satte regissør Kjersti Horn opp stykket, og Brandt Qvenild mente Horn skrev ut stykkets kristne budskap.

Brandt omtalte Horns oppsetning som «politisk korrekt», og tok stykket til Folketeateret.

Av moderniseringer som Horn gjorde med stykket var blant annet å caste skuespillere og barn med minoritetsbakgrunn til forestillingen, og byttet ut «Glade jul» med «Stille natt».

- Blendahvitt

Nettopp mangfold er et viktig stikkord i teateranmelder Hedda Fredlys anmeldelse i Dagbladet onsdag. Fredly omtaler stykket som «blendahvitt», og gir forestillingen som helhet terningkast 3.

- Da er det vanskelig ikke å lese Scenekvelders versjon med et totalt blendahvitt cast og «Glade jul» som tilbakevendt høydepunkt som noe annet enn et «fuck you» til Horns visjon, skriver Fredly i anmeldelsen.

Litt seinere i anmeldelsen, skriver hun:

- I en hvilken som helst annen forestilling i 2021 ville det vært rart ikke å se en eneste utøver med mørk hud i et cast på nesten 50 personer. Men med den nyere historien til «Reisen til Julestjernen» i mente, og det kunstneriske teamets egen ambisjon om «å oppfylle publikums forventninger og samtidig føre stykket videre, inn i vår tid» er det noe demonstrativt over det.

Hun utdyper kritikken overfor Dagbladet med at det er påfallende at det ikke er skuespillere med minoritetsbakgrunn på scenen.

- Det er en samfunnstone at man skal prøve å gjenspeile befolkninga i kunstuttrykk. Det er i hvert fall påfallende i lys av at rettighetshaverne gikk bort fra Nationaltheaterets oppsetning. Kjersti Horn ønsket at stykket skulle oppleves som tilgjengelig for barn fra hele befolkningen, og lot flere skuespillere med forskjellige hudfarger synes på scenen, sier Fredly til Dagbladet.

NY VERSJON: I 2018 valgte rettighetshaverne at «Reisen til julestjernen» skulle settes opp på Folketeateret. Dagbladets anmelder mener stykket er «blendahvitt». Foto: Fredrik Arff / Scenekvelder.
NY VERSJON: I 2018 valgte rettighetshaverne at «Reisen til julestjernen» skulle settes opp på Folketeateret. Dagbladets anmelder mener stykket er «blendahvitt». Foto: Fredrik Arff / Scenekvelder. Vis mer

- Krampaktig og demonstrativt

- Hva gjør denne mer «blendahvit» enn alt annet? Er ikke dette en del av et større problem?

- Det er en større bevisstgjøring i samfunnet nå, særlig med tanke på casting til film. Nylige «Tre nøtter til Askepott» er bare ett eksempel. Det mest påfallende er sett opp mot debatten som kom. Da virker det noe som krampaktig og demonstrativt over det hele, selv om det så klart kan være ubevisst, sier Fredly.

Hun trekker også i anmeldelsen fram prisen på mellom 485 og 730 kroner som ekskluderende.

- Det blir en viss klasse som har råd til teater og det er generelt et problem for teatrene. Alle får ikke gå og se det, utdyper Fredly.

Flere aviser har anmeldt stykket, og terningkastene er ganske ulike. VG gir «Reisen til Julestjernen» terningkast 4, mens Aftenposten gir terningkast to. NRK triller ikke terningkast, men skriver:

- «Reisen til Julestjernen» er selve symbolet på jul og nyoppsettingen på Folketeateret er akkurat som lovet.

Svar fra Scenekvelder

Dagbladet har forelagt kritikken fra Fredly til Scenekvelder som står bak oppsetningen.

Produsent for forestillingen, Karianne Jæger, skriver i en e-post til Dagbladet at mangfold er viktig for dem, og at de har det på agendaen når de skal finne skuespillere til rollene.

- Vi har hatt større mangfold på andre oppsetninger, men det er ingen tvil om at her har hele bransjen en vei å gå. I den forbindelse er vi selvsagt positive til at Dagbladet setter spørsmålet på dagsorden, sier Jæger til Dagbladet.

I beskrivelsen av forestillingen på Folketeaterets nettside står det at forestillingen går tilbake til røttene og de originale ambisjonene med oppsetningen. Videre skriver de at dette kommer tydelig fram i kostymene, kulissene og musikken fra orkesteret.

Dagbladet har spurt Scenekvelder om hva disse ambisjonene går ut på, og hvorfor og hvordan det er tatt hensyn til i årets forestilling. Det svarer ikke Jæger på.

Dagbladet har forelagt kritikken for Regine Dyveke Brandt Qvenild. Hun skriver følgende i en sms:

- Jeg synes Scenekvelder har skapt en minneverdig teateropplevelse gjennom moderne virkemidler, bruk av dansere og orkester samtidig som de har ivaretatt den originale historien på en god måte, skriver Brandt Qvenild, og fortsetter:

- Hos Scenekvelder på Folketeatret er kulturskatten «Reisen til Julestjernen» i de beste hender, og det opplever jeg at publikummet også synes etter premiereforestillingen.

NEKTER: Da «Mamma Mia»-premiere gikk av stabelen på folketeateret dukket flere kjendiser opp. En av dem var Eva Weel Skram som nektet å svare på dette spørsmålet. Reporter Sofie Losen Video: Steffen Pettersen Vis mer

- Skal være en forestilling for alle

Jæger mener det er merkelig at anmeldelsen forsøker å framstille de kunstneriske valgene bak forestillingen som kommersielt drevet.

Hun skriver videre at Scenekvelder ikke får subsidiert billettprisene, og mener de kan tilby billettpriser som folk flest har mulighet til å kjøpe.

- Uten statsstøtte som subsidierer billettprisene våre, slik for eksempel Nationaltheatret får, kan vi likevel tilby billettpriser som er innen rekkevidde for folk flest.

- Det er viktig for oss at «Reisen til Julestjernen» skal være en forestilling for alle, og sammen med rettighetshaver tar vi på alvor den jobben det er å forvalte en kulturskatt. Vi har skapt en moderne forestilling av et klassisk manus. Vi har fylt på med et stort orkester, fullt danseensemble, storslått scenografi og påkostede kostymer. Ikke fordi det er kommersielt lønnsomt, men fordi vi virkelig vil hente fram den magien som ligger i forestillingens opprinnelige visjoner, avslutter Jæger.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer