Marius Skjelbæk

Får slakt: - Bytt jobb

TV 2-kommentator Marius Skjelbæk beklaget overfor seerne etter at mange reklamepauser preget TV 2s sending av sprinten lørdag. Det får han kritikk for av reklametopp. Skjelbæk står fortsatt for beklagelsen.

BEKLAGET: TV 2s Marius Skjelbæk beklaget til seerne etter en rekke reklamepauser under lørdagens sprint. Foto: Torbjørn Pedersen / TV 2
BEKLAGET: TV 2s Marius Skjelbæk beklaget til seerne etter en rekke reklamepauser under lørdagens sprint. Foto: Torbjørn Pedersen / TV 2 Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Under lørdagens sprint uttrykte kommentator og TV 2-profil Marius Skjelbæk en beklagelse overfor seerne for at det under sendinga var en rekke reklamepauser.

- Jeg beklager å si det, men nå er det siste reklamepause før finalen, sa Skjelbæk under TV 2s sending.

Det har skapt kraftige reaksjoner hos leder for Try Reklamebyrå, Kjetil Try.

- Bytt jobb, tenker jeg når kommentatoren på TV 2 uttaler følgende under herrenes sprint på lørdag: - Beklager, men nå er det reklame, skriver Try på Facebook, og legger til:

- Det er greit å bli irritert av reklameavbrudd, jeg blir det ofte selv, men når du velger å jobbe i TV 2 er det faktisk reklamen som betaler lønna di.

Kampanje omtalte saken først.

- Var riktig å beklage

Marius Skjelbæk har kommentert under Trys Facebook-post, der han skriver:

- Tror jeg aldri har sagt beklager eller noe i nærheten på snart 10 år i TV 2. Men under lørdagens sprint var reklamene, av ulike årsaker, direkte ødeleggende for opplevelsen av rennet, skriver Skjelbæk.

Han utdyper svaret sitt overfor Dagbladet.

- Lørdagens sprint ble av ulike årsaker preget av veldig mye reklame. Flere steder viste vi reklame mens verdens beste utøvere kjempet i kvartfinaler og semifinaler. Det har jeg forståelse for at genererer frustrasjon og sinne hos mange seere, sier Skjelbæk til Dagbladet.

Han legger til at han på grunn av en misforståelse varslet siste reklamepause til seerne, mens det var ytterligere to pauser etter dette.

- Da ville det vært arrogant og lite menneskelig av meg å ikke si unnskyld til seerne. Det står jeg for at var riktig å gjøre. Reklame er ikke bare en del, men en viktig del av TV 2. Men når det ble som det ble, følte jeg at det var riktig å være på lag med seerne, sier Skjelbæk.

«TROPP 1»: En av deltakerne avslører at de måtte på sykehuset under innspilling. Reporter: Sofie Losen. Video: TV 2 / Celina Morken. Vis mer

- Hjertesukk

TV 2s sportsredaktør Vegard Jansen Hagen erkjenner overfor Kampanje at TV 2 ikke hadde en optimal balanse mellom sporten og reklame-avviklingen på kanalen under lørdagens sprint.

- Det kjente nok kommentatorene sterkt på og det kom til uttrykk med dette hjertesukket, uttaler Jansen Hagen til Kampanje.

- Søndag satt dette mye bedre. Det var en helt annen opplevelse for kommentatorene, annonsørene og aller viktigst, for seerne. Vi gjør jo vårt ytterste for å plassere reklamen på best mulig måte og viser aldri mer enn det tillatte - som er 12 minutter per time. Vi bruker også tidvis delt skjerm for å kunne vise live-sport parallelt med reklameavviklingen, uttaler Jansen Hagen.

Dagbladet har mandag kveld forsøkt å få kommentar fra Jansen Hagen. Henvendelsen er så langt ikke besvart. Kjetil Try opplyser at han ikke har noen kommentar til saken.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer