Får superkontrakt

Plategiganten BMG har bestemt seg for en storstilt lansering av Kurt Nilsen i Storbritannia. Det betyr at en helt ny verden åpner seg for verdensidolet.

LONDON/OSLO (Dagbladet): - Det er helt fantastisk. Jeg føler meg utrolig heldig som får denne sjansen, sier Kurt Nilsen.

Allerede førstkommende tirsdag skal Kurt Nilsen spille for bransjefolk og presse på utestedet «Villiers Theatre» i London. På den norske nasjonaldagen skal singelen til verdensidolet slippes i Storbritannia. Det britiske markedet regnes som et av de tøffeste i verden, men Kurt Nilsens opptreden under «World Idol» imponerte BMG-sjefene så mye at de nå vil satse for fullt på bergenseren.

- Kurt lanseres nå over store deler av Europa. På sikt skal han også lanseres i land der «Idol»-konseptet ikke er kjent gjennom nasjonale konkurranser. I plateselskapet har han såkalt «Global priority». Det betyr at alle land innenfor BMG-systemet er forpliktet til å satse på han, sier produktsjef Cecilie Torp-Holthe i BMG Norge.

- Det er ikke mange norske artister som har fått sjansen på det britiske markedet, og det tar jeg som en kompliment. Dette er en fantastisk mulighet, sier Kurt Nilsen til Dagbladet.

Hektisk program

Nilsen som i går kveld var på vei til Polen for å promotere sitt album, kommer til England førstkommende søndag. Han skal gjennom et hektisk program. Sammen med plateselskapet skal han legge en slagplan for lanseringen.

- Jeg gleder meg til å vise britene hva Kurt Nilsen står for. Jeg er samtidig veldig spent. Storbritannia er et veldig vanskelig marked å slå igjennom på. Britene liker jo best britisk musikk, men vi får håpe at vi klarer å snu litt på det, sier Nilsen.

- Hva er målet ditt for det britiske markedet?

- Det er vanskelig å sette noe konkret mål. Dette vil uansett ikke skje over natta. Det er mye hardt arbeid som ligger foran oss, sier Kurt.

Han er forberedt på at singelen kan floppe.

- Man vet aldri, men jeg kan ikke tenke slik. Jeg må bare gripe den sjansen jeg har fått, og jobbe.

Storlansering

Dagbladet vet at plateselskapet BMG nå jobber med å få singelen «She's so High» på spillelistene til de mest profilerte radiokanalene. Samtidig har de over ei tid jobbet med merkenavnet Kurt Nilsen. En kilde i BMG London sier til Dagbladet at de startet dette arbeidet da de fikk Kurt Nilsen til Brit Awards. På nachspielet etter prisutdelingen minglet Kurt med kjente navn som Outkast og Alicia Keys.

Plateselskapet beskriver Kurts konsert førstkommende tirsdag som svært viktig.

- Kurt skal spille for britisk presse og bransjefolk. Han har en fantastisk utstråling på scenen, og vi håper selvsagt at dette arrangementet skal være starten på hans karriere her, sier Filippa de Monte i BMG London.

Hun skal også være med Kurt på en miniturné til regionale radiostasjoner i forkant av plateslippet.

- Det blir noen hektiske uker med mye presse, sier hun.

Kurt Nilsen passerer i disse dager et landemerke med 100000 solgte album utenfor Norge. Så langt er det tyskerne som har tatt best imot bergenseren, men også Canada, Belgia og Polen er i ferd med å bli Kurt-land. I Norge har debutalbumet solgt 78500 eksemplarer.

Plateselskapet vil ikke komme med noe anslag på hvor mange Kurt-album som nå kan bli solgt.

- Mottakelsen har vært god i de landene hvor plata har blitt lansert. Selvsagt er det spennende det som nå skjer på det britiske markedet, sier Torp-Holthe.

INNTAR ENGLAND: Kurt Nilsen har blitt lansert i store deler av Europa. I går ble det kjent av artisten også skal lanseres på det krevende britiske markedet. Her etter innspilling av «Senkveld» ved TV2s studio i Nydalen i Oslo i går kveld. Han dro rett til Gardermoen for å reise til Polen, og deretter England.