Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Får tilbake TVNorge

Telia og Discovery har kommet til enighet om ny distribusjonsavtale.

BRUDD: Tidligere denne uka gikk TVNorge i svart. Nå har partene kommet til en enighet. Vis mer

Partene har blitt enige om en ny distribusjonsavtale som igjen sikrer norske Get-kunder tilgang på kanaler som TVNorge og Eurosport. Det melder Telia i en pressemelding.

Kanalene vil være tilbake i Gets TV-pakken i løpet av dagen, ifølge pressemeldingen.

- Vi er veldig glade for at vi nå har funnet en løsning på denne situasjonen, slik at seerne igjen får tilgang til våre kanaler, sier administrerende direktør Tine Austvoll Jensen i Discovery i pressemeldingen.

Samtidig beklager hun overfor seere som har blitt møtt med svarte skjermer i løpet av uka.

Får tilgang på strømmetjeneste

Gets kunder får dermed muligheten til å se blant annet sesongavslutningen av «71 grader nord», kampene fra Eliteserien og sommerens OL i Tokyo.

På sikt vil også Get-kunder få tilgang på Discoverys strømmetjeneste Dplay.

- Vi er enige om en langsiktig og fremtidsrettet avtale med Telia og Get, som sikrer kundene tilgang til alle våre kanaler, og som etter hvert også vil gi Get muligheten til å tilby vår strømmetjeneste Dplay i sine TV-pakker, og dermed hele vårt store innholdsarki, sier Austvoll Jensen videre.

Forhandlingene mellom partene ble brutt 3. mars. Samme dag mistet én million kunder tilgang på flere TV-kanaler, deriblant TVNorge.

- Useriøst

Bakgrunnen for konflikten var en sterk uenighet knyttet til verdien av TV-avtalen.

Der amerikanskeide Discovery ba om høyere kompensasjon, mente Telia og Get at det var uaktuelt å møte kravene slik de sto før fristen gikk ut.

- Vi skal selvsagt betale en rettferdig pris, men det er et faktum at våre kunder og befolkningen i Norge har sett mindre og mindre på Discovery-kanalene de siste åra. Da sier det seg selv at det blir useriøst av Discovery å kreve flere titalls millioner i økning i forhold til dagens avtale, har kommunikasjonsdirektør Henning Lunde i Telia Norge tidligere uttalt til Dagbladet.

Kommunikasjonsdirektør Espen Skoland i Discovery mente på sin side at de ba om en fornuftig pris.

- Det stemmer at færre ser på TV, men vår andel av TV-seerne har ikke gått ned siden vi sist laget en avtale med Get. Vi ber om en prisøkning fra Get tilsvarende en til to kroneis per kunde i året, sa Skoland.

Hele Norges coronakart