DEBATT

Får vi et bedre barnevern av profesjonskamp?

Det er godt dokumentert i en rekke offentlige utredninger at barnevernet trenger mer, ikke mindre kunnskap om sakskomplekset i barnevernet.

SVARER: Flere av de negative sakene vi har sett i media i det siste kan forklares både med mangel på ressurser og kompetanse, skriver Anne Grønsund i et svar til et innlegg signert fem sosionomer og høyskolelærere. Foto: UNIO
SVARER: Flere av de negative sakene vi har sett i media i det siste kan forklares både med mangel på ressurser og kompetanse, skriver Anne Grønsund i et svar til et innlegg signert fem sosionomer og høyskolelærere. Foto: UNIO Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert

I et innlegg 5. mai signert sosionomene og høyskolelærerne Inger Oterholm, Tor Slettebø, Jorunn Vindegg, Øystein Henriksen og Anne Moe, reises et gammelt ønske om å bli kvitt barnevernspedagogene som profesjon.

Forfatterne av innlegget har lang erfaring fra arbeid og forskning i barnevernsfeltet og utdanning av sosionomer. Det som bekymrer meg mest med innlegget er mangelen på ambisjon og visjon på vegne av våre mest sårbare barn. Jeg synes det er bekymringsfullt at forskere og utdannere bidrar til å senke ambisjonene ved å insinuere at man må velge mellom kompetanse og kapasitet. Flere av de negative sakene vi har sett i media i det siste kan forklares både med mangel på ressurser og kompetanse.

Løsninger må også ta utgangspunkt i barnevernets dokumenterte kompetansebehov, barn og unges rettssikkerhet eller hvordan barnevernet skal møte økte krav til kunnskapsbasert praksis. Det er godt dokumentert i en rekke offentlige utredninger at barnevernet trenger mer, ikke mindre kunnskap om sakskomplekset i barnevernet. Nettopp derfor har en sammenslåing av utdanningene blitt kontant avvist, først av Barnevernpanelet i 2011, av Kunnskapsdepartementet i 2012, i Meld. St. 13 (2011–2012) og av Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet i Prop. 106 L (2012 – 2013).

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer