SVARER: Flere av de negative sakene vi har sett i media i det siste kan forklares både med mangel på ressurser og kompetanse, skriver Anne Grønsund i et svar til et innlegg signert fem sosionomer og høyskolelærere. Foto: UNIO
SVARER: Flere av de negative sakene vi har sett i media i det siste kan forklares både med mangel på ressurser og kompetanse, skriver Anne Grønsund i et svar til et innlegg signert fem sosionomer og høyskolelærere. Foto: UNIOVis mer

Får vi et bedre barnevern av profesjonskamp?

Det er godt dokumentert i en rekke offentlige utredninger at barnevernet trenger mer, ikke mindre kunnskap om sakskomplekset i barnevernet.

Meninger

I et innlegg 5. mai signert sosionomene og høyskolelærerne Inger Oterholm, Tor Slettebø, Jorunn Vindegg, Øystein Henriksen og Anne Moe, reises et gammelt ønske om å bli kvitt barnevernspedagogene som profesjon.

Forfatterne av innlegget har lang erfaring fra arbeid og forskning i barnevernsfeltet og utdanning av sosionomer. Det som bekymrer meg mest med innlegget er mangelen på ambisjon og visjon på vegne av våre mest sårbare barn. Jeg synes det er bekymringsfullt at forskere og utdannere bidrar til å senke ambisjonene ved å insinuere at man må velge mellom kompetanse og kapasitet. Flere av de negative sakene vi har sett i media i det siste kan forklares både med mangel på ressurser og kompetanse.

Løsninger må også ta utgangspunkt i barnevernets dokumenterte kompetansebehov, barn og unges rettssikkerhet eller hvordan barnevernet skal møte økte krav til kunnskapsbasert praksis. Det er godt dokumentert i en rekke offentlige utredninger at barnevernet trenger mer, ikke mindre kunnskap om sakskomplekset i barnevernet. Nettopp derfor har en sammenslåing av utdanningene blitt kontant avvist, først av Barnevernpanelet i 2011, av Kunnskapsdepartementet i 2012, i Meld. St. 13 (2011–2012) og av Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet i Prop. 106 L (2012 – 2013).

Som ansvarlige fagdepartementer peker de i stedet på verdien av tverrfaglighet og på hele 14 barnevernsfaglige emner som må sikres og styrkes i grunnutdanningene til utdanningene som retter seg mot barnevernet. Jeg synes det er på tide at vi i stedet for å arbeide for å legge ned en profesjon står samlet som flere profesjoner for å styrke framtidas barnevern.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook