Farger i det grå

Eilif Amundsen evner å løfte fram oversette hverdagsting i et nytt lys.

Selv om Eilif Amundsens hovedkoloritt går i grått og 70-åringens biografi påstår at han har nådd sin alders grå, er det nyanserikdom og visuell vitalitet som preger bergensmalerens nye kammerspill for hovedstaden i Galleri K. Det ser man umiddelbart på hans håndtering av motivet med en sittende, kvinnelig aktmodell. Hun er ikke penslet til passivitet, men gjennomstrømmes av et malerisk driv som bringer aktivt liv inn i den klassiske posituren. Figuren hevder seg også overfor formatet på en tilsvarende måte. Dessuten forbindes de feminine formene sterkere med energien i lyset maleren leder inn i rommet, enn den rosa atelierveggens assosiasjoner til tradisjonell kvinnelig bakgrunn av innestengt budoar.

Nytt lys

I pakt med sin fjerne forgjenger, den franske 1700-tallsmaleren Chardin, evner Amundsen å løfte fram oversette hverdagsting i et nytt lys. Mens franskmannen stengte verden ute når han malte i sitt innelukkete atelier, stemmer Amundsen sin palett etter hvordan lyset faller inn i rommet. Drivende regnvær mot ateliervinduet er meteorologiske fakta som neppe virker nedslående på bergenseren, for her har det gitt ham malerisk oppslag til den lyrisk lette stemningen i «Stilleben med stol». Lyset er filtrert gjennom silende våt hverdag, som får den rosagrå stolens ryggstø til å tone med tetthet - mot og i samspill med - gjennomskinneligheten fra spinkle skraveringer i et gammelt glass.

Små sanger

Det samme værlaget har gjort omgivelsene dryppende våte i «Regnværsstudie. Tak med ventilatorer», men den prosaiske utsikten til de tekniske installasjonene framstår med en malerisk konsentrasjon som minner om franske Nicolas de Staëhls sammenfatninger av solrike Ctte d'Azur. Derimot får Amundsen ruskeværets rytme til å svinge med i sin penselkoreografi over skyenes dramatiske pardans i et landskap av i år, og går slik i vestlandsvital dialog med Camille Corots kjente utsagn: «Jeg synger små sanger i mine grå skyer.» De har begge gehør for at gråtoner er mye mer enn en blanding av svart og hvitt.