Fargesterk filantrop

Kildekritisk og raust illustrert om en fargerik pionér i norsk arbeiderbevegelse.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

BOK: Interessen for den samfunnsengasjerte nybrottskvinnen Ellisif Wessel (1866–1949) ser ut til å ha intensivert seg i det siste.

I 2007 utga Cecilie Enger romanen «Himmelstormeren» om Wessel, og nå foreligger den hittil mest utførlige biografien om henne, skrevet av Steinar Wikan.

Fotograf

Man kan spørre seg hvorfor. Diktstrofen «Nei, himlen stormes maa i dag!», som inspirerte den sosialistiske ungdommen på begynnelsen av 1900-tallet og som ga henne kallenavnet, synes å formidle et særs utrendy budskap – så fremt man ikke tolker det i lys av astrologi, New Age og Hollywood. Revolusjonsretorikk er omtrent like opphissende som kald havresuppe.

Kanskje er det mer liv og levnet som tiltrekker enn hennes oppildende brukslyrikk: Ellisif Rannveig Müller vokste opp i et pietistisk, borgerlig og velstående hjem i Gausdal og giftet seg i 1886 med legen Andreas Bredahl Wessel. De flyttet til et skrint befolket Kirkenes, der Ellisif, av mangel på barn og tidkrevende hobbyer, forvandlet seg til en fullblods fotograf og en fulltidsgrubler. Religionen ble utfordret, og tapte.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer