Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Farlig godt fra kjeller'n

Ingen kombinerer hemningsløst fengende refrenger med mørke, hektende grooves så vellykket som klubbsjefene Basement Jaxx fra Sør-London.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Simon Ratcliffe og Felix Buxton vet hvordan de skal lage party. Den progressive house-duoen begynner med en bombastisk intro, går over i hektende latin beats og fyrer så løs med den latterlig enkle, men akk så uimotståelige henda-i-været -slageren «Romeo».

Karismatiske

Selv om årets «Rooty»-album, med et salg på nærmere 20000 i Norge, ikke er like slitesterkt som kuren for alt vondt, «Remedy» (1999), så er «Romeo» et eksempel på at Jaxx fortsatt har evnen til å lage uovertrufne singler.

Ratcliffe og Buxton ser ut som to irriterende selvbevisste og intelligente kjemistudenter. Derfor er det ikke uviktig for liveshowet at indiske skjønnheter og gorillaer farer over storskjermene, og at de to har med seg fire svært karismatiske og hardtarbeidende vokalister og dansere. Den ferme hovedvokalisten Sharleen yter også gruppas låter rettferdighet. Ratcliffe og Buxton lager et sound som er grovere, råere og mer rammende enn på plate. De holder igjen, lager dynamikk i låtene, trigger publikum, for så å slippe alt løs igjen.

Syndig

Det føles farlig godt, nærmest syndig, idet de beveger seg over i «Red Alert». Publikum svever sju centimeter over det sviktende Rockefeller-gulvet. Det er grovt og pirrende. At dette er et hedonistisk overskuddsprosjekt, bare understrekes av «Get Me Off».

Et liveshow med Basement Jaxx har utvilsomt rockenergi i seg, i tillegg til den altoppslukende stemningen fra en tett og klam klubb.

Den Gary Numan-samplede «Where's Your Head At» med Buxton på vokal er nærmest en punklåt. En av danserne kommer inn på scenen i full krigsmaling. Hun hisser opp publikum, som kvernes inn i rein voodoo-stemning av forbudte lyster. Bare slangene og slakting av høner mangler.

Karneval

Konserten får en dødperiode rundt den litt vel lette «Jus 1 Kiss», som låner et tema fra diskogruppa Chic. Mot slutten tar det seg opp igjen, med Big Fat Mama som strålende vokalist på den smittefarlige humørsprederen «Do Your Thing». Med gruppas gamle «Samba Magic» (1995), «Bingo Bango» og danseren Dede som fullt utstyrt sambadronning, avsluttes det hele som et karneval med en farlig twist. Nettene blir ville med Basement Jaxx, og vi får inderlig håpe de har mer heksebrygg på gang i åra som kommer.

Hele Norges coronakart