Farlig «hemmelighet»

Selvhjelpsboken «The Secret» har fått enorm suksess i USA. Nå kommer den til Norge.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Har du lyst på ny bil, eller nytt liv? I så fall kan det være rett rundt hjørnet, bare du kjenner til «hemmeligheten». Selvhjelpsboken «The Secret» hevder å avsløre en lenge skjult hemmelighet, en naturlov benyttet av fremgangsrike menn gjennom alle tider. For bruker du tankens kraft, lover boken at du kan få alt du ønsker deg. Og folk kjøper det.

«The Secret» kom ut i USA i 2006 og ble den hurtigst selgende selvhjelpsboken i forlaget Simon&Schusters historie. Bokhandlene gikk stadig tomme, og i løpet av kort tid toppet den flere amerikanske bestselgerlister. Foreløpig er «The Secret» trykket i over 7 millioner eksemplarer i USA og solgt til mer 30 land. Også i Norge er den blitt en bestselger, og nå foreligger den på norsk.

Mens «The Secret» er blitt et fenomen i USA, omfavnet og omdiskutert og frontet av tv-personligheter som Oprah Winfrey og Larry King, er den knapt nevnt i norske medier. Den enorme populariteten verden over gir grunn til å se nærmere på denne boken, som hevder individets allmakt over eget liv, setter likhetstegn mellom rikdom og lykke, og ukritisk fremmer en forbrukskultur.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer