REDUSERT UTSLIPP: Mye kan gjøres om du sørger for å ha en forvarmet bil, spesielt på kalde dager, skriver artikkelforfatteren. Foto: NTB Scanpix
REDUSERT UTSLIPP: Mye kan gjøres om du sørger for å ha en forvarmet bil, spesielt på kalde dager, skriver artikkelforfatteren. Foto: NTB ScanpixVis mer

Farlige utslipp kan reduseres med enkle midler

Et toppladet batteri gjør at motoren slipper å drive generatoren for å lade batteriet.

Meninger

Paris-avtalen om klima er en klar beskjed til norske politikere: Nå må utslippene kuttes kraftig, blant annet gjennom nasjonale klimaplaner. Et område som blir viktig, er å redusere utslippene fra dagens bilpark. Bilers oppgitte utslippstall er ikke reelle, fordi klimaforhold, kjøremønster og kjøreforhold gjør at utslippene blir mye høyere. Høye utslipp fra bilparken har fått politikere til å foreslå blant annet forbud mot kjøring med dieselbiler i byer og mangedobling av bomavgiftene.

I tillegg til å skade klimaet, fører dårlig luftkvalitet til sykdom - i verste fall dødsfall. Særlig skaper det problemer for barn, eldre og personer med hjerte-, lunge- og luftveissykdommer. Nivået på miljøskadelige utslipp har i lang tid vært farlig høyt i norske storbyer, særlig på kalde dager. I byer som Oslo og Bergen puster tusenvis av mennesker inn luft som karakteriseres som helsefarlig. Så sent som i oktober ble Norge dømt i EFTA-domstolen for farlig høy luftforurensning.

Omstillingen i transportsektoren vil ta tid. Bilene som i dag ruller på norske veier kommer til å være her i mange år. I DEFA er vi opptatt av konkrete løsninger. Et elektrisk bilvarmesystem som sørger for at bilen er varm og batteriet toppladet når den startes, er et eksempel på tiltak som bidrar til reduserte utslipp. Med en forvarmet kupé slipper du å bruke ?drivstofftyver? som klimaanlegg, sete-/rattvarmer og varmetråder i rutene o.l. Samtidig sørger motorvarmeren for at forbrenningen av drivstoff foregår under optimale forhold. Et toppladet batteri gjør at motoren slipper å drive generatoren for å lade batteriet.

I en studie utført av VTT, den finske statens forskningssentral, er konklusjonen at utslipp av skadelige avgasser som hydrokarboner og karbonmonoksid fra biler som er elektrisk forvarmet nesten kan elimineres og NOx-utslippene reduseres med opptil 51 prosent de første 20 minuttene man kjører på kalde dager. Dessuten kan drivstoff-forbruket reduseres med opptil 23 prosent.

Hvis alle kjøretøy i Norge benyttet seg av et elektrisk bilvarmesystem kunne vi redusert CO2-utslippene med 179.000 tonn og NOx med 923 tonn årlig.

Vi må ta i bruk de løsningene som finnes for å få ned utslipp fra dagens bilpark. Transportøkonomisk Institutt anbefaler bruk av elektrisk bilvarme for å redusere utslipp. Ikke bare er det viktig; det er livsviktig.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen! Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukas viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag.