Farvel, Førde!

I dag er Einar Førdes siste dag i NRK etter å ha ledet statskanalen gjennom tolv turbulente år. Dagbladet har bedt en rekke sentrale personer uttale seg om hva Førde har betydd for NRK.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Rørt Førde tok avskjed

Ellen Horn, kulturminister:

- Einar Førde har gjort en imponerende innsats. Han har jo loset NRK gjennom en meget spennende tid, og har med sin selvironiske og bitende stil bidratt til at NRK i dag står som en av de ledende allmennkringkastingene i Europa. Førde har vært en dyktig strateg og los, som både provoserer og fryder. En kontroversiell leder som har fått til gode resultater.

Harald Eia, programleder:

- Ååå, han har betydd masse, masse. Hver gang vi har planlagt noe tull som vi lurer på om er å gå over streken, vil han at vi skal gå enda lenger. Han er en kul katt. Jeg har spist lunsj med ham 2- 3 ganger, og han er en kul fyr.

- Men hva har han betydd for kanalen?

- Nei, hva skal jeg si? Hva betyr statsministeren for Norge, liksom? Livet går sin gang.

Bård Tufte Johansen, programleder:

- Han er jo en sånn som setter seg ned, til og med med oss, for å spise lunsj og prate piss og er morsom og sånn. Ellers har jeg en filosofi som går på at jeg ikke skal kritisere sjefen. Jeg skal rose sjefen. Det er det som har fått meg dit jeg er i dag, og jeg har tenkt å fortsette med det. Ellers har han jo startet NRK2, og det er klart at det skal vi gi ham ros for. Det har gjort at NRK har blitt kulere og litt annerledes TV2.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer