Farvel, pubertet

Norges mest pubertetsfikserte band, Di derre, forlater sitt favorittema på det kommende albumet «Slå meg på». Ikke en av låtene handler om sokkene til vokalist Jo Nesbø eller om en anonym benkesliter på Moldes guttelag anno høsten 1976.

- Nå er det på tide å komme seg videre, erkjenner Di derre-sjef Jo Nesbø etter 36 sanger og tre suksessfulle plater om tenåringsflammer, oppvekstanekdoter og krumspring med ball og horn. Nå satser et av 90-tallets mest populære norske band på mer post-pubertale tekster om kvinner og sånn, men mest av alt ønsker de at «Slå meg på» skal bli en feiende flott popplate.

Skilte kvinner

- Etter magasuksessen med «Jenter» var vi redde for å virke for poppete på «Gym»-albumet. Nå har vi funnet ut at det å rendyrke et catchy refreng er en veldig morsom ting. Den nye plata viser et Di derre som helt uhemmet forsøker å skrive fengende popsanger, ja, kanskje til og med et par hiter, konkluderer bandet fra sin kreative base i Waterfall studio på Grünerløkka i Oslo.

Di derre er historien om hobbybandet som først ble studentfavoritter og deretter allemannseie med låter som «Rumba med Gunn» og «Jenter».

Lofoten

- Kjernepublikummet vårt pleide å være gutter med data valgfag og høy seksuell debutalder. Nå er det kanskje skilte kvinner over 30. Sistnevnte gruppe er jo unektelig en kjøpesterk gruppe, sier en munter Jo Nesbø, vel vitende om at tekster om jenter som kommer og jenter som går treffer nettopp jenter.

Da bandet reiste på Nord-Norge-turné høsten 1996 kom det imidlertid verken jenter eller gutter.
11 frammøtte i Lofoten og bare litt mer i Tromsø var smertefullt for et band som bare et par år tidligere hadde solgt 185000 av et album og opplevd hysteri i hver avkrok.

Paradokset ble fullkomment ettersom bandet midt i den store «Jenter»-epoken gjennomførte konserter med stappfulle hus for rundt 10000 kroner i hyre, mens prisen midt i den mest glisne Nord-Norge-turneen var faretruende nær det sekssifrede.

- Vi betalte tilbake penger til de arrangørene som ble hardest rammet. Men det hører med til historien at turneen som helhet gikk så det suste. Ifølge bookingbyrået var det ingen andre band som trakk flere folk den høsten, og plata var det tredje mest solgte norske albumet i løpet av året, hevder Di derre.

Krim og Gass

Siden den gang har Di derre hatt en lang pause, men medlemmene har ikke ligget på latsiden. Gitarist Knut Nesbø har blitt en profilert fotballreporter i NRK Sportsrevyen, trommis Espen Stenhammer og bassist Magnus Larsen har gitt bra Gass i kultprogrammet «Åpen post» mens Jo Nesbø har rukket å bli prisbelønt krimforfatter siden forrige Di derre-skive.

- Jeg har vært mekler, jeg lager sanger i Di derre og jeg skriver bøker. Noen påstår at det går ut på det samme: juge og få betalt for det, fleiper Jo Nesbø.

Vinterens opphold i Østen resulterte i en ny høstklar bok om antihelten Harry Hole, men i løpet av to og en halv måned dukket det opp bare én ny Di derre-låt. Ny plate blir det uansett, og de fem låtene Dagbladet har hørt var preget av skamløst fengende refrenger, en del morsom instrumentering, om enn i en veldig tradisjonell Di derre-stil.

- Di derre kan aldri bli noe annet enn Di derre. Vi merker oss jo at andre etablerte band som DumDum Boys og deLillos ikke selger så mye som før, men er plata så bra som vi tror, bør dette gå veien, avslutter bandet.

Di derre slipper singelen «Slå meg på» neste uke». Albumet med samme tittel kommer 21. september. 9. oktober starter de norgesturneen på hjemmebane i Molde.

<B>HØYT HENGER DE...:</B> Tre platetrofeer for &#171;Jenter og sånn&#187; og ett for &#171;Gym&#187; vitner om gode år for Di derre. Nå sitter vokalist Jo Nesbø i Waterfall studio sammen med produsent Kai Robøle for å lage nye hiter.