Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Farvel til de forhatte kopisperrene

Sony BMG dropper DRM, men ikke i iTunes.

(Dagbladet.no): Som det siste av de fire store, multinasjonale plateselskapene har giganten Sony BMG nå kunngjort at selskapet vil droppe de upopulære kopi- og avspillingssperrene på digitale nedlastinger av musikk, (u)populært kalt DRM (Digital Rights Management).

DRM legger en rekke begrensninger på hva en bruker kan gjøre med en ærlig og redelig kjøpt musikkfil, og gradvis har de store selskapene innsett at det er mer penger i å selge filene uten sperrer. Logikken er at salgsvolumet vil øke mer enn lekkasjen som oppstår gjennom piratkopiering, slik vi her i Dagbladet.no har hevdet i flere kommentarartikler om saken.

Det er ikke mer enn en drøyt år siden EMI som siste plateselskap fjernet de forbrukerfiendtlige kopisperrene på sine fysiske CD-plater. Nå forsvinner de altså også for godt også på nedlastinger fra de store plateselskapene.

Men det er en liten hake med nyheten fra Sony BMG. Den må sees i sammenheng med plateselskapeness ønske om å frata Apple sitt iTunes-hegemoni.

Den DRM-frie musikken skal blant annet selges hos Amazon.com i USA, som dermed vil kunne tilby DRM-fri mp3 fra alle de store selskapene - noe iTunes i dag ikke kan.

Filene vil fungere i iTunes og på iPod, men foreløpig er det altså uklart om Sony BMG-musikk vil dukke opp til salgs DRM-fri også i iTunes Store, den foreløpig suverent største salgskanalen for musikknedlastinger.

DRM-FRI: Sony BMG vil selge Bruce Springsteen og andre artister for nedlasting i mp3-format uten kopisperrer. Hos Amazon, men foreløpig ikke i iTunes... Foto: SCANPIX
DRM-FRI: Sony BMG vil selge Bruce Springsteen og andre artister for nedlasting i mp3-format uten kopisperrer. Hos Amazon, men foreløpig ikke i iTunes... Foto: SCANPIX Vis mer
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media