Fast fisk

Så var det klart for firmafest: Hele reklamebransjen var på plass for å kåre denne Gullfisken - eller se det skje.

For det var telefon-innringerne, eller konsumentene som Paal Tarjei kalte oss, som i går kåret Norsk Tippings «Ballroom Blitz» til årets beste reklamefilm.

Når reklamebransjen lar folket bestemme, må selvsagt tonen bli litt sånn «Men nå har jeg snakket nok om meg selv - hva synes du om meg?». Men showet, produsert av Nordisk Film, var stramt og velregissert, med godt driv. Det finnes langt mer sidrompete kåringsprogram enn «Gullfisken» - men så kan man også i reklamebransjen konsentrere seg om formen - innholdet er allerede kjøpt.

Armani-gal

Paal Tarjei Aasheim er en perfekt bransjetoastmaster. I går brøt han seg ut av «Påfuglreiret», tv-galehuset Tande-P. og Trygve Rønningen har suiter i mens Vidar Theisen går berserk, og ankom scenen i tvangstrøye. Hvorvidt den var fra Armani eller Gaultier, var vanskelig å vurdere, men den var kort i livet med lange armer. Aasheim leverte forberedte vitser i høyt tempo, men om det var materialet som sviktet eller bransjen i salen som følte stundens ironiske alvor, latteren satt litt langt inne.

Det blir spennende å se ratingen, for reklamejippoen startet mot slutten av NRKs ratingtopp «Klassefesten» - og humoren er bransjetilpasset skakk, som musikkvalget - der man som litt ironisk helligbrøde lar Ole Ivars opptre med Bob Marley på norsk: «No woman no cry» oversatt til «Nå går det for meg». Jeg tror jeg heller ville valgt originalen i en reklamefilm.

Moland-kupp

TV2 sendte i fjor 150000 reklamesnutter. Det tok 40000 minutter. Reklamen utgjør i tid en spillefilm per dag. Og regissøren av «Ballroom Blitz» kan spillefilm; Hans Petter Moland vant, etter å ha hatt en finger med i sju av tolv nominerte filmer. Av de fire finalistene sto Hans Petter Molands produksjonsselskap bak tre. Den fjerde, Norsk Tippings «Frank», hadde Hans Petter Moland i stedet regissert for et annet produksjonsselskap. Og filmen som vant, «Ballroom Blitz», hadde Moland like godt både produksjon og regi på. Det er temmelig overlegent. Og New Deal vant for femte år på rad.

Og siden reklamebransjen er en bransje der man ikke er habil hvis man ikke er inhabil, hadde programleder Paal Tarjei Aasheim selvsagt vært med på en av de nominerte reklamefilmene. Og for at habilitetsspørsmålet skal være klinkende klart: Den var selvsagt for Dagbladet. Det blir i familien.