UTLØPER: TV2s avtale med Kulturdepartementet om kommersiell allmennkringkasting går ut ved nyttår. Foto: Nina Hansen / Dagbladet
UTLØPER: TV2s avtale med Kulturdepartementet om kommersiell allmennkringkasting går ut ved nyttår. Foto: Nina Hansen / DagbladetVis mer

Fastlåst maktkamp gir svarte TVNorge-skjermer. Det neste offeret kan bli TV2s nyhetsdekning

Stirrekonkurransen.

Kommentar

«Noen ganger gjelder det å ikke blunke først». Formuleringen smatt ut av munnen på Erna Solberg i «Debatten» på NRK forrige torsdag, som handlet om Norges forhold til Russland. Hun ville minne publikum på at det dreier seg om et maktspill. Og da gjelder det å vise styrke, ikke tegn på svakhet.

I potten: asylsøkere, asylinstituttet og folkeretten. Blant annet.

Aktørene i det norske tv-markedet sitter også og stirrer på hverandre for tida. Her er det «bare» norske tv-seere som blir ofre i spillet, men det gir tydeligvis egoene ved forhandlingsbordet desto større tålmodighet. Discovery Networks, som blant annet eier TVNorge, har lagt seg ut med selskapet som aldri blunker: Telenor, som eier kabelselskapet Canal Digital. Sist gang de var i en tilsvarende konflikt, nistirret selskapet i månedsvis mens TV2s nisjekanaler forsvant fra kabeltilbudet til Canal Digital.

Telenor har en veldokumentert vilje til rå maktbruk i slike situasjoner. I går slapp telegiganten nyheten om de dropper all annonsering hos TVNorge og de andre Discovery Networks-kanalene. Uten å blunke, får vi anta. I går møtte de i forhandlinger med Discovery Networks igjen, og skal ha hatt et nytt tilbud: fortsatt 0 kroner ekstra til Discovery Networks.

Denne forhandlingsteknikken, «de svarte skjermers taktikk», er en uskikk. Det urovekkende er at stirrekonkurransen ser ut til å være i gang mellom TV2 og Kulturdepartementet også. For her ligger det noe mer i potten: spørsmålet om hvem som skal være konkurrent til NRKs tv-nyheter. Ved utgangen av året løper avtalen mellom staten og TV2 ut, og sjefene i Bergen vil ha gunstige vilkår for å fortsette som kommersiell allmennkringkaster med hovedkontor i vest.

Avtalen løp egentlig ut ved årsskiftet vi nettopp la bak oss, men ble forlenget med ett år. Vilkårene for en kommersiell kringkaster skulle egentlig med i allmennkringkastingsmeldingen i fjor sommer, men meldingen ga ingen svar. TV2 har svart med å true med å legge ned nyhetene, og flytte kontoret til Oslo hvis de ikke får penger i den nye avtalen. Det fikk de i forrige runde, da Arbeiderpartiet hadde kulturministerposten.

Men får de det av en Høyre/Frp-regjering som vil ha redusert pressestøtte og kutt i NRK-lisensen? I går sendte byrådet i Bergen et brev til Kulturdepartementet der de klager over at saken trekker ut i tid. Statssekretær Bård Folke Fredriksen svarer til NTB at kulturdepartementet mener det er viktig å ha en «reklamefinansiert kringkaster i Bergen».

Det høres ut som det er lite statlige penger å få.

En utlysning er varslet i løpet av våren, men hvis departemenet og TV2 nå uansett er på kollisjonskurs kan gjerne kulturministeren stake ut noen flere alternativer. Kan for eksempel andre nyhetsredaksjoner like godt fylle funksjonen som NRKs konkurrent når det meste etter hvert handler om konkurranse på samme plattform: nettet. Hvordan skal man legge til rette for det?

Regjeringen trenger ikke delta i noen stirrekonkurranse med mediene. De har makta over mediepolitikken, men må bestemme seg for hvordan de vil bruke den.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook