«Fatso» blir film

... men den nye tittelen er for stygg for denne ingressen.

(Dagbladet): Lars Ramslies roman «Fatso» har tidligere vært forsøkt filmatisert. Anders Baasmo Christiansen var i 2004 aktuell for hovedrollen, og gikk da opp 30 kilo på et halvt år - han ble naturligvis forarget da filmprosjektet ble utsatt på ubestemt tid.

I dag kunne Norsk filmfond fortelle at et nytt forsøk på å filmatisere «Fatso» har fått produksjonsstøtte på 8,8 millioner kroner.

Nyheten om den store summen blekner imidlertid i forhold filmens navn, «Knullegutt». Dette har lenge vært arbeidstittelen på filmprosjektet, men dagens uttalelser tyder på at tittelen er blitt stående.

Boka «Fatso» omhandler den seksuelt forknytte 30-åringen Rino, som har et tankesett sterkt påvirket av all pornoen han forbruker. Dette viser seg å bli en utfordring når en frisinnet jente flytter inn som leieboer.

Har ingen styring 

Hva synes så forfatter Ramslie om valget av filmtittel?

- Hvis det var opp til meg, kunne de godt droppet den tittelen, jeg tror den kan stå i veien for selve filmen. Tittelen peker nok i retning av et annet landskap enn det jeg ... det er ikke jeg som lager film, for å si det sånn, sier Ramslie til Dagbladet.no, og påpeker at han som forfatter ikke har noe styring over filmen.

- Det er ikke noe jeg kan ta kontroll på. Til syvende og sist er det deres ansvar, og alt står og faller på sin egen urimelighet. Kanskje har de rett, og kanskje tar de feil, sier Ramslie til Dagbladet.no.

SKEPTISK TIL FILMTITTEL: Når Lars Ramslies bok «Fatso» nå blir til film, vil tittelen være «Knullegutt» - en tittel forfatteren er skeptisk til. I dag mottok filmen 8,8 millioner kroner i støtte fra Filmfondet. Foto: TRULS BREKKE
SKEPTISK TIL FILMTITTEL: Når Lars Ramslies bok «Fatso» nå blir til film, vil tittelen være «Knullegutt» - en tittel forfatteren er skeptisk til. I dag mottok filmen 8,8 millioner kroner i støtte fra Filmfondet. Foto: TRULS BREKKE Vis mer

- Snakker med Ramslie

«Knullegutt» skal regisseres av Arild Frölich, som også sto for regien på «Pitbullterje». Han kan fortelle at de har begynt på nytt i forhold til det forrige manusutkastet.

- Det forrige manuset opplevde jeg mer som en slags romantisk komedie. Dette ikke er like romantisk. Det er fortsatt en komedie, men mer svart og nærmere boka. Dette innbærer også at den har noen mørkere undertoner - det er ikke bare gøy, sier Frölich til Dagbladet.no.

Han kan fortelle at han har en fortløpende dialog med Ramslie.

- Jeg snakker masse med Lars om både hovedpersonen Rino og stemningen i boka. Vi er ikke nødvendigvis enige om alt. Men om man skal lage en god film av en god bok, tror jeg man må tørre å ikke være helt 100 prosent tro mot boka. Jeg tror vi er mer tro mot boka ved å gjøre noen grep. Det er forskjellige grunner til at vi har valgt tittelen «Knullegutt», og ikke «Fatso» eller lignende.

For det første vil ikke historien i filmen bli helt lik, selv om den tar vare på bokas figurer og tone. Frölich utdyper:

- En film er ikke bare en tittel, og helheten vil nok gjøre at man skjønner et dette er noe annet enn en plump tittel på en plump film. Jeg tror tittelen «Knullegutt» knyttet opp mot et overvektig, kvisete ansikt vil vekke mer interesse enn om det sto «Fatso». Vi har brukt lang tid på å få dette til å bli en film som både har en lett tone, men omhandler tunge temaer. Det har ikke vært enkelt, men jeg tror vi har fått det til.

Objektivisering 

«Fatso» blir film

Overfor Dagbladet.no bekrefter Lars Ramslie at han har snakket med Frölich.

- Jeg har diskutert filmen med Arild, men jeg ikke lagt føringer på den. Som sagt, det er opp til dem.

Forfatteren kan fortelle at bokens tittel ikke nødvendigvis gjenspeiler hovedfigurens ytre, at tykkheten heller er en metafor for hans fokus, at han overdriver sine egne bevegelser som om kroppen var altfor stor.

- Spørsmålet er om det er en fysisk eller psykisk hindring. Han objektiviserer det vakre, eller det stygge, alt ettersom, og har en grunnleggende mistillit til verden. Hvis du ser på dagens debatt om mannen, kan det se ut til at vi er i ferd med å omfavne en ny objektivisering, også slik prostitusjonsdebatten har fortonet seg. Der det tidligere var lett å objektivisere prostituere som horer og fristerinner, ser debatten ut til ikke å kommet lengre enn at det snus andre veien, sier Ramslie, og fortsetter:

- Jeg tror fortsatt på filmen og litteraturen som medier som evner å gå bak denne tematikken. Den politiske tendensen ser ut til å bevege seg bort fra fra evnen til å forstå. Fra å forsøke å finne ut hva som rører seg i enkeltindividet, finne årsaker til hvorfor folk havner på utsiden, til fordel for å kategorisere.

- Uten en luftekanal for alt det som er skammelig og ubehagelig, får vi kanskje et mindre åpent samfunn hvor litt for mange mennesker blir sittende alene i mørket. Om det er «horer», «horekunder» eller «rusmisbrukere». Vi behøver ikke akseptere alt, men vi burde fortsette å snakke om det. Kanskje vi finner mennesker å dyrke frem og ikke monstre, sier Ramslie.

Stereotyper

- Føler du at en filmtittel som «Knullegutt» kan gi feil føringer i forhold til historien som fortelles i boka, og temaet som ligger bak?

- Intensjonen min da jeg skrev boka var kanskje å gå forbi stereotypene. Det var et forsøk på å forstå hva som skjer med en som er utafor, men jeg sier ikke at jeg fikk det til. Noen kommer ikke forbi det ekle med Rino, men jeg ville gjerne komme forbi kategoriseringen av taperen, som sitter med det ekle og ubehagelige, sier Ramslie.

- Det er mange måter å se sosial nød på. Jeg vet ikke hvordan de skal løse det, i hvert fall ikke hvis det bare blir et nytt lag av voyeurisme rundt tittelen, om den gir signaler om at man skal kunne meske seg i noen andres sosiale nød uten å komme forbi kategoriseringen. Men jeg er trygg på at de gjør jobben sin. De har en intensjon med det, men hva den er skal jeg ikke spekulere i, sier forfatteren, og innrømmer:

- Jeg er ikke alltid fornøyd med mange av mine spissformuleringer i kjølvannet av «Fatso», ikke minst bruken av virkemidler, men de var forsøk på å vekke noe, selv om det ble litt banalt og sjokkartet. Det var et barn av tiden og jeg hadde nok mer ertelyst den gangen. Men det var noe å lære av det også. Min opprinnelige tittel på «Fatso» var forøvrig «Misogynisten».

Regissør Frölich kan fortelle at de har måttet tenke kreativt i forhold til de eksplisitte sekvensene i boka, der fantasien til Rino løper løpsk.

- Som i boka er det mye subjektivt i filmen, og vi har prøvd å løse dette uten bruk av voiceover. Det vil være flere drømme- og fantasiseksvenser der vi benytter oss av animasjon. Vi har også noen live action sexscener, men animasjon tillater oss å gå hakket lenger.

- Grundig bank

Ramslie påpeker at han på tross av navnevalget ikke bare er negativ til dagens nyhet:

- Det er jo hyggelig at det blir film av det. Arild er flink, og han har flinke folk med seg. De har valgt en drøy tittel, det får jeg håpe de har gode intensjoner med, sier Ramslie.

Og om forfatteren og regissøren ikke blir enige til slutt, ser Frölich for seg både det ene og det andre.

- Lars er selvfølgelig mye sterkere enn meg. Så om vi blir nødt til å slåss, får jeg nok grundig bank.

Flere av rollene i filmen er så godt som besatt, uten at Frölich vil gå ut med navn før alle kontraktene er signert.

Også dokumentarstøtte

«Knullegutt» har tidligere fått tildelinger til prosjektutvikling i flere omganger, først 300 000 i 2004 til produsenten Kanonfilm. Prosjektet ble senere overtatt av produksjonsselskapet Paradox, og fikk så utviklingstilskudd i ytterligere to omganger - sist 11. juni i år etter innstilling fra spillefilmkonsulent Vera Michaelsen.

Også dokumentaren «Jakten på hukommelsen» har fått støtte fra Filmfondet med 1,2 millioner kroner.

I dokumentarfilmen, som regisseres av Thomas Lien og produseres av Petter Vennerød, får vi møte Øyvind Aamot som våknet opp på et tog i Kina uten å vite hvem han var eller hvor han skulle.

LES OGSÅ: Utdrag fra Lars Ramslies bok «Fatso»

LES OGSÅ: Anmeldelse av boka

- SNAKKER MED RAMSLIE: Filmens regissør Arild Frölich fører en fortløpende dialog med Lars Ramslie, men sier at han må tørre å bevege seg vekk fra boka.
FETET SEG OPP: Anders Baasmo Christiansen var i 2004 aktuell i rollen som Rino i en «Fatso»-film, og fetet seg opp i et halvt år for å bekle rollen. Filmen ble deretter kansellert. Baasmo Christiansen er ikke aktuell i den nye filmatiseringen.
BOKA: «Fatso» ble utgitt i 2003, til gode kritikker. De som kikke på innsiden av smussomslaget fikk se et helt annet bilde enn på utsiden av coveret.