- Fattigslig og forsiktig

TROMSØ: Filmbransjen rister på hodet over Norsk Films manglende tro på kritikersuksessen «Heftig og begeistret». Men Norsk Film har ingen planer om å lage flere kopier av filmen.

Kritikersuksessen kom uventet på Norsk Film, som har forventet et besøk på 10000- 15000, og bare har laget ni kopier av filmen. Folk nordpå kan risikere å måtte vente både uker og måneder før de får se Knut Erik Jensens nordnorske knallfilm om mannskoret og livet i Berlevåg.

- Det virker veldig fattigslig og forsiktig, som om man mangler selvtillit på vegne av filmen. Her burde de trådd til for fullt, sier filmregissør Nils Gaup.

Han støttes av sentrale personer i filmbransjen. De rister på hodet over at Norsk Film ikke satser sterkere på markedsføring og distribusjon, når selskapet endelig får unison kritikerros for en av sine filmer.

Oscar-kandidat

- Da jeg hørte at Jensen skulle lage en dokumentar om et mannskor i Berlevåg, tvilte jeg på at den ville bli sett av andre enn nordlendinger. Men nå er jeg helt overbegeistret, jeg bøyer meg i støvet og gratulerer. Jeg tror «Heftig og begeistret» har mulighet til å få Oscar som beste dokumentar, sier Bjørn Hoenvoll.

Han er direktør i filmselskapet Egmont Columbia Tristar, leder av Norske Filmbyråers Forening og den med mest erfaring fra filmdistribusjon i Norge.

Feilvurdering

- Denne saken viser mangelen på forretningssans i filmbransjen, sier spillefilmkonsulent Harry Guttormsen i Norsk Filminstitutt, som legger mye av ansvaret for manglende satsing på distribusjonsselskapet Europafilm:

- De gjorde den samme feilvurderingen med «Når nettene blir lange».

- Norsk Film burde ha forstått at en film som denne fortjener større oppmerksomhet, sier direktør Elin Erichsen i AV-fondet.

Øker ikke

At dokumentarer om gamle syngende mannfolk kan gå godt på kino, er den kubanske «Buena Vista Social Club» et bevis på. Den ble sett av 50000 nordmenn, selv om den bare fantes i fem kopier. Svend A. Jensen i selskapet Arthaus, som distribuerte filmen, tror også «Heftig og begeistret» har et stort publikum:

- Derfor burde de gått bredere ut. Særlig i Nord-Norge, sier han.

Men Norsk Film har foreløpig ingen planer om å lage flere kopier av filmen, selv om de bare koster 20000 kroner stykket.

Sammenlikning

Til sammenlikning er den nye ungdomsfilmen «Lime» laget i 20 kopier, mens Pål Sletaunes «Amatørene» får premiere på over 30 kinoer. «Solan, Ludvig og Gurin med reverompa» hadde premiere på 72 kinoer i 1998, med nesten 700000 solgte billetter som resultat.

FÅR STØTTE:Knut Erik Jensen koser seg med anmeldelsene av "Heftig og begeistret" i gårsdagens aviser, glad for kravet om at filmen hans burde vært vist flere steder.