MUSIKAL: Oliver Twist fødes på fattighuset, morløs fra han trekker sitt første pust.
Han vokser opp under harde kår, opplever vanskeligheter og vennskap, og finner etter hvert ut hvem han er.
Humør Musikalen «Oliver!» følger romanen, i en forkortet høydepunktsamling over lille Olivers prøvelser og eventyr. Lionel Barts musikk understreker det siste; eventyrene.
Den - altså musikken - er munter, livlig og optimistisk, med inspirasjoner stjålet herifra og derifra, ja, slett ikke så ulik hovedpersonen selv i karakter. Den lover at alt vil gå godt til slutt, selv om det også kommer triste, og skumle, øyeblikk underveis.
I sceneversjonen er de morsomme øyeblikkene flest. Musikalversjonen vektlegger håp. Den er en skøyeraktig fattigdomsskildring der skøyerstrekene er minst like viktige som skildringen.
I Oslo-utgaven (fortsatt lagt til London, fortsatt 1800-tallet) er humoren ofte grovkornet, men så slapstickaktig at den likefullt er familievennlig.
Jonas G. Digeruds koreografi forstreker humøret, og fungerer ofte som effektiv historiefortelling.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger