FREMMER OMSETNING:  Formålet med loven er å fremme omsetningen av varene som norsk jordbruk produserer og la bøndene selv ta ansvar for at det er balanse i markedet mellom tilbud og etterspørsel, skriver artikkelforfatterne.
FREMMER OMSETNING: Formålet med loven er å fremme omsetningen av varene som norsk jordbruk produserer og la bøndene selv ta ansvar for at det er balanse i markedet mellom tilbud og etterspørsel, skriver artikkelforfatterne.Vis mer

Feil diagnose - feil medisin

Det er ingen sammenheng mellom hvor mye som er solgt og hvor mye som benyttes til markedsføring.

Meninger

Venstre, SV og Miljøpartiet de Grønne vil ta fra norske kjøttprodusenter retten til å bestemme hvordan de skal markedsføre sine varer. Det er vel bare alkohol- og tobakksprodusentene som lever under slike rammer.

Stortingsrepresentantene Sveinung Rotevatn, (V), Ingunn Gjerstad (SV) og Rasmus Hansson (MDG) hevder i et innlegg i Dagbladet at Omsetningsloven fra 1936 bidrar til å øke kjøttforbruket vårt, stikk i strid med dagens kostholdsråd og miljøhensyn. De har derfor levert inn et representantforslag for Stortinget om å endre loven slik at sunn, grønn mat blir prioritert i «statlig» matinformasjon fremfor mer, billig kjøtt.

De hevder at jo mer kjøtt som selges, jo mer penger går til markedsføring. Det stemmer ikke. Det er ingen sammenheng mellom hvor mye som er solgt og hvor mye som benyttes til markedsføring. Hvert år fastsetter Omsetningsrådet hvor mye penger som skal gå til opplysningsvirksomhet - blant annet for kjøtt. Dette er basert på faglige vurderinger, ikke salgstall.

Formålet med loven er å fremme omsetningen av varene som norsk jordbruk produserer og la bøndene selv ta ansvar for at det er balanse i markedet mellom tilbud og etterspørsel. Dette finansieres ved at produsenter av kjøtt, egg og melk betaler en omsetningsavgift for hver kilo de selger. Pengene som kommer inn, skal benyttes til å balansere markedet slik at produsentene kan ha rimelige inntekter og forbrukerne forutsigbare matpriser.

Ett av tiltakene er nøytral og saklig markedsføring.

Merkenøytral opplysning drives også for frukt og grønt. Men siden det ikke kreves inn omsetningsavgift for disse varene, kommer pengene til dette over statsbudsjettet - via jordbruksavtalen. Det gikk jo an å foreslå å øke denne bevilgningen, i stedet for å bruke av kjøttprodusentenes penger.