Feil om bompenger

DAGBLADET

har 27/4 og 28/4 artikler om bompenger på vegene - og en angivelig enorm økning av bompengebruken de nærmeste årene. Dagbladets kildebruk er i stor særinteresse- og lobbyistorganisasjoner som det såkalte «Opplysningsrådet for Veitrafikken». Artiklene har uvanlig mange grove faktafeil, og blander synsing og redaksjonell tekst på en oppsiktsvekkende måte.

De groveste feilene er:

Dagbladets påstand: «I år vil norske bilister betale drøye fire mrd kr i bomavgifter. Beløpet vil, ut fra opplegget i Nasjonal Transportplan, vokse til 17 mrd kr de nærmeste åra.»

Fakta: I Nasjonal Transportplan foreslås det ingen slik dramatisk økning i bompengeinnkrevingen. Det foreslås å øke bidraget fra bompenger til utbygging på hovedvegnettet fra ca 0,8 til 1,1 mrd kr pr år. For øvrig (by-bomringer og bompenger på øvrige riksveger) foreslås det ingen endring. Så eventuell vekst er fra fire mrd kr til ca 4,5 - ikke til 17, som Dagbladet påstår!

Dagbladets påstand: «28 nye bomstasjoner - her er det nye bom-Norge» - med kart hvor angivelig nye bomprosjekter fra 2004 til 2009 er inntegnet.

Fakta: Av de 28 bomprosjektene Dagbladet påstår skal komme fram til 2009, er 18 allerede i drift, 11 av disse blir til og med ferdig nedbetalt før 2009! Bare ni av de 28 er nye de neste fem årene - og samtidig forsvinner 11 av de andre!

Dagbladets påstand: «.. på strekningen Gardermoen-Lillehammer (..) er det snakk om bomavgifter fra 112 kr allerede fra første dag.»

Fakta: Helt feil. Innkreving på hver delstrekning skal først begynne etter at ny veg er åpnet der.

Dagbladets påstand: «Dette (dvs det feilaktige beløpet 17 mrd kr i bompenger) kommer på toppen av bilavgiftene, som allerede er rekordhøye i internasjonal sammenheng»

Fakta: Norge ligger ikke i verdenstoppen når det gjelder bilavgifter. Sammenligner man land ved å justere for kjøpekraft, ligger Norge midt på treet.

Dagbladets påstand: «Samferdselsministerens uttalelser om at bomfinansiering skal erstatte statlige investeringer i vegbyggingen, har gitt kritikerne vann på mølla.»

Fakta: Samferdselsministeren har aldri verken ment eller uttalt dette. Tvert imot - i årets statsbudsjett øker de statlige bevilgningene til riksvegnettet med ca 700 mill kr, til over 12 mrd kr pr år. Bompenger er et supplement som sikrer raskere utbygging av vegnettet, ikke en erstatning for statlig innsats.

Dagbladets påstand: «En ny veiavgift i tillegg til bomstasjoner foreslås nå av Samferdselsdepartementet.»

Fakta: Det foreslås overhodet ingen ny veiavgift. Det som foreslås, er bruk av automatiske antennepunkt langs vegen som en alternativ måte å kreve inn bompenger på! Det er ikke aktuelt med både ordinær bompengestasjon og antennepunkt på samme strekning.