HELT NORMALT: Drosjeprisene i Norge har steget i tråd med utgiftsveksten, skriver artikkelforfatter. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
HELT NORMALT: Drosjeprisene i Norge har steget i tråd med utgiftsveksten, skriver artikkelforfatter. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpixVis mer

Drosjenæringen:

Feil om taxi – igjen

Det viktigste er at politikken også på dette området må være kunnskaps- og faktabasert.

Meninger

I over ti år har Roger Dørum Pettersen forsøkt å starte drosjesentral i Oslo, uten å lykkes. Like lenge har han hamret løs på alt og alle i næring og politikk fordi det er noen samfunnsmessig begrunnede lovregler på området.

Mediene har ikke lenger noen kompetanse på feltet, og evner derfor ikke å kvalitetssikre innlegg. Derfor får Dørum Pettersen resirkulere de samme påstandene gang på gang, sist i Dagbladet 29. august. De bidrar ikke til opplyst debatt.

Ifølge Dørum Pettersen er reguleringens hensikt ”å beskytte de økonomiske interessene til et fast antall taxieiere”. Hadde det vært sant, hadde deregulering vært vedtatt på 1970-tallet. Etter fire års vurdering, har den sittende blå regjering foreslått helt marginale endringer i lovverket. Fordi, som den skriver i sin plattform, drosjene er del av kollektivtransporten og ”har et viktig samfunnsoppdrag”. Lovens hensikt er tilgjengelig transport i kontrollerte former, døgnet rundt i hele landet.

Så hevder Dørum Pettersen for nte gang at drosjeprisene i Oslo steg med 104 prosent fra 2007 til 2014. Sannheten er at de steg med 37 prosent, og det er han gjort oppmerksom på utallige ganger. Drosjeprisene i Norge har steget i tråd med utgiftsveksten. Det kan lett kontrolleres ved å se på Konkurransetilsynets fastsettelse av maksimalpriser, basert på kostnadsindekser.

Fra 1999 ble det vedtatt fri prissetting i de større byområdene, i den uttalte hensikt at økt konkurranse skulle gi lavere priser. Som alle andre steder skjedde det stikk motsatte. I stedet for å lære av erfaring, og en politikk Menon economics kalte ”mislykket sett fra forbrukernes side”, vil liberalister og Dørum Pettersener ha enda mer av det samme.

Ti sentraler konkurrerer i dag på gatemarkedet i Oslo. Tre kunne ha gitt en virksom konkurranse. Det viktigste er at politikken også på dette området må være kunnskaps- og faktabasert.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen! Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukas viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag.