Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Meninger

Mer
Min side Logg ut

Motorvei-utbygging

Feilaktig og villedende fra Frp

Det uenigheten dreier seg om er følgende: Skal framtidas motorveier bygges smalere, samtidig som vi beholder dagens fartsgrense på 110 km/t? Ja, sier Frp. Nei, mener vi.

SMAKERE OG RASKERE?: Trygg Trafikk er enig med Bård Hoksrud (bildet) og Frp i at moderne og brede motorveier er de sikreste veiene.

Det uenigheten dreier seg om er: Skal framtidas motorveier bygges smalere, samtidig som vi beholder dagens fartsgrense på 110 km/t, skriver innsenderen. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Scanpix
SMAKERE OG RASKERE?: Trygg Trafikk er enig med Bård Hoksrud (bildet) og Frp i at moderne og brede motorveier er de sikreste veiene. Det uenigheten dreier seg om er: Skal framtidas motorveier bygges smalere, samtidig som vi beholder dagens fartsgrense på 110 km/t, skriver innsenderen. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Scanpix Vis mer
Meninger

Frp's representanter i Transport- og kommunikasjonskomiteen hevder i et innlegg 24.2. at Trygg Trafikk angriper bygging av nye møtefrie og sikre veier, undergraver viktige deler av trafikksikkerhetsarbeidet og ønsker å skru klokka tilbake i norsk samferdselspolitikk.

Vi kan ikke la disse påstandene stå uimotsagt. Trygg Trafikk er enig med representantene i at moderne og brede motorveier er de sikreste veiene vi har, og at dette er en god løsning for samfunnet der trafikken er stor.

Det uenigheten dreier seg om er følgende: Skal framtidas motorveier bygges smalere, samtidig som vi beholder dagens fartsgrense på 110 km/t?

Ja, sier Frp. Nei, mener vi. Grunnen til det er at smale motorveier vil resultere i opp mot 20 prosent flere ulykker sammenliknet med fullverdige motorveier, ifølge forskning. De smale veiene vil nemlig miste mye av dagens veiskulder. Bilførere som får stans på grunn av motorhavari, tomt batteri og illebefinnende må dermed stå delvis i veibanen mens trafikken suser forbi. Dermed utsetter de både seg selv og andre for høy risiko.

Kan vi ikke da heller bygge fullverdige motorveier overalt på hovedveinettet? Det ville selvsagt blitt fryktelig kostbart, og neppe god prioritering av begrensede ressurser.

Derfor anbefaler Trygg Trafikk at vi bygger to-trefeltsvei med fartsgrense 90 km/t på den delen av hovedveinettet med mindre trafikk. To-trefeltsveier har midtdeler og er møtefri akkurat som de smale motorveiene, men er sikrere fordi fartsgrensen er lavere.

Denne saken ligger nå til behandling hos samferdselsministeren. Regjeringen har forpliktet seg til visjonen om at ingen skal bli drept eller hardt skadet i trafikken. Nå har de en gylden mulighet til å vise at dette er mer enn fine ord.

Hele Norges coronakart