UTFORDRINGER: Privatiseringen av jernbanen i Storbritannia har bydd på svært store utfordringer for både operatører og kunder. Det skyldes i hovedsak at store utskiftninger av infrastrukturen skjedde mer eller mindre samtidig med privatiseringen av jernbanen, skriver innsender som forklaring på oppslag i Norge om Go-Aheads dårlige rykte. Foto: NTB Scanpix
UTFORDRINGER: Privatiseringen av jernbanen i Storbritannia har bydd på svært store utfordringer for både operatører og kunder. Det skyldes i hovedsak at store utskiftninger av infrastrukturen skjedde mer eller mindre samtidig med privatiseringen av jernbanen, skriver innsender som forklaring på oppslag i Norge om Go-Aheads dårlige rykte. Foto: NTB ScanpixVis mer

Debatt: Jernbanen

Feilaktig om Go-Ahead

Det er viktig å understreke at driften i Storbritannia ikke er direkte sammenliknbar med hvordan driften vil bli med Sørtoget – til det er de to markedene og strekningene det er snakk om, altfor ulike.

Meninger

I Go-Ahead er vi svært takknemlige og stolte over å få være en del av de store endringene som norsk jernbane og samferdsel er på vei inn i de neste åra, og vi gleder oss til å gjøre hverdagen enklere og bedre for de mange reisende på Arendalsbanen, Sørlandsbanen og Jærbanen.

At så store endringer fører til debatt er som forventet, og helt naturlig, men en del av påstandene som gjentas i diskusjonen gir et helt feilaktig bilde av Go-Ahead. I et innlegg i Dagbladet forrige uke gjentar Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum mange av disse påstandene.

Cathrine Elgin.
Cathrine Elgin. Vis mer

Vedum innleder med å gjenta at det er et britisk selskap som skal drive de tre banene. Det er imidlertid Go-Ahead Norge AS som skal drifte Sørtoget, og det vil være et sterkt lokalt fokus i den norske organisasjonen. Hovedkontoret blir for eksempel lokalisert i Stavanger.

Utgangspunktet for å etablere seg lokalt, med norsk mannskap, er at hvis man forstår de lokale forholdene, vil også mulighetene for at man kan drive virksomheten på en solid og bærekraftig måte øke.

Derfor har også de lokale selskapene et stort, selvstendig ansvar, og de har fullmakt til å ta avgjørelser som er riktig for byene og landene de opererer i.

Slagsvold Vedum påstår også at Go-Ahead i Storbritannia dømmes «nord og ned» av kundene, og at jernbanemodellen i landet har vært en fiasko. Det er ikke tvil om at privatiseringen av jernbanen har bydd på tidvis svært store utfordringer for både britiske togoperatører, og, ikke minst, for kundene. Det skyldes i hovedsak at store utskiftninger av infrastrukturen, som ligger utenfor operatørenes ansvar, skjedde mer eller mindre samtidig med privatiseringen av jernbanen.

Det er dessuten viktig å understreke at driften i Storbritannia ikke er direkte sammenliknbar med hvordan driften vil bli med Sørtoget – til det er de to markedene og strekningene det er snakk om altfor ulike.

Videre er det verdt å merke seg at England per i dag investerer mest i infrastrukturen av alle land i Europa, og at Go-Ahead-gruppen bidrar med store beløp til denne oppgraderingen. I tillegg ligger Storbritannia nå på andreplass i Europa når det gjelder jernbanesikkerhet – altså foran Norge. Påstander om britiske katastrofetilstander på jernbanen er med andre ord feil.

Fortsatt er det over et år til de første togene kjører ut fra stasjonen i regi av Go-Ahead Norge, og vi skal bedømmes etter den jobben vi gjør på Jæren og i store deler av Sør-Norge. Den jobben ønsker vi å gjøre så bra at kundene vil skjønne hvorfor vi vant Jernbanedirektoratets anbudskonkurranse.

Når det gjelder billettsystemet, vil Go-Ahead Norge forholde seg til Enturs billettløsning – slik alle andre operatører gjør. Dette sikrer at de reisende kan kjøpe billetter på tvers av de ulike strekningene, uten å måtte ta hensyn til hvilket selskap som kjører på hvilken strekning.

Sp-lederen uttrykker også bekymring for at pensjonsrettighetene og lønns- og arbeidsvilkårene til de ansatte vil utfordres av Go-Ahead Norge. Slik blir det ikke. Vi vet at fornøyde arbeidstakere er en nødvendig betingelse for et vellykket inntog på det norske markedet. Go-Ahead Norge skal sørge for at de som jobber hos oss, både nå og i framtida, har lønns- og arbeidsbetingelser som er konkurransedyktige, og som gir arbeidstakerne trygghet.

Det siste punktet på Slagsvold Vedums liste gjelder NSBs stordriftsfordeler ved mannskapsmangel, men dette er ikke relevant for denne diskusjonen. På grunn av begrensningene som såkalt «kryssubsidiering» legger på togoperatørene, ville det ikke vært lov for NSB å sende togpersonell fram og tilbake mellom de ulike banene hadde de vunnet anbudet.

Derfor har Go-Ahead Norge uansett lagt en bemanningsplan i anbudet som er robust, og som fungerer. Vi skal med andre ord sørge for å ha på plass både personell og et servicetilbud som passasjerene blir fornøyd med når vi kommer i gang med togtrafikken den 15. desember 2019.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen! Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukas viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag.