ENTUSIASTMARKED: En platekjøper sjekker godsakene hos Rough Trade i London, under fjorårets Record Store Day. Foto: SCANPIX
ENTUSIASTMARKED: En platekjøper sjekker godsakene hos Rough Trade i London, under fjorårets Record Store Day. Foto: SCANPIXVis mer

Feirer den uavhengige platesjappa på hjørnet

I morgen er «Record Store Day», men snart kommer vinylen til Platekompaniet.

Er den gode, gamle platesjappa på hjørnet liv laga, i disse Spotify-tider?

I morgen er det Record Store Day, en global markering av den uavhengige platebutikkken som kulturinstitusjon, markedsplass og møtested for de langt over gjennomsnittet musikkinteresserte.

Record Store Day begynte som en feiring av mer enn 700 uavhengige platebutikker i USA, men har gradvis spredd seg til resten av verden. For å kunne delta, må butikken ikke være kjedeeid, den må drives med salg fra et fysisk lokale, og må ha minst halve omsetningen fra musikksalg.

Big Dipper i Oslo har de invitert sine favoritter i Monteé til å spille live i sjappa i anledning dagen, i tillegg til at de «slipper» en bråte eksklusive vinylutgivelser fra nær og fjern som er eksklusive for denne dagen.

EN PLATEBUTIKK som trives og vokser, er noe av en anomali i 2011. Som denne sørgelige bildeserien viser, legges det ned platebutikker på stripe verden over. Folk får musikken sin fra nettet, og cd-salget stuper. De gjenværende storaktørene, som norske Platekompaniet, har langt på vei flyttet fokus mot spill og film.

SATSER PÅ VINYL: I løpet av våren dukker vinylplatene opp i noen av Platekompaniets butikker. Foto: SCANPIX
SATSER PÅ VINYL: I løpet av våren dukker vinylplatene opp i noen av Platekompaniets butikker. Foto: SCANPIX Vis mer

Men Jakobsen tror de små butikkene er liv laga:

- Vi tror det kan være rom for mange forskjellige typer platebutikker, men de gigantiske high street-butikkene man har sett i utlandet har definitivt utspilt sin rolle. Butikkene som overlever vil garantert være de som våger å tenke nytt, og finner nye produktgrupper i tillegg til cd og dvd.

SLIK TENKER DE i Platekompaniet også. Kjeden, som definititvt ikke oppfyller kriteriene for deltakelse i Record Store Day, har oppdaget at vinylfolket er kjøpesterkt.

I løpet av våren rykker vinylplatene inn i flaggskipbutikkene i Oslo City og på Torgalmenningen i Bergen. Også i nettbutikken skal vinylen markedsføres sterkere.

- Vi har opplevd en voldsom vekst i vinylsaget på nett. Oppfatningen om at vi kutter så mye inn cd, er litt blåst ut av proporsjoner, men det er ingen tvil cden får kjørt seg. Vi må selge de formatene folk er villige til å betale for, sier produktsjef Tord Rønning Krogtoft.

PLATEBAR: Et par hipstere sjekker ut den siste plata til vokalgruppa The Axidentals, Oslo, 1960. Foto: SCANPIX
PLATEBAR: Et par hipstere sjekker ut den siste plata til vokalgruppa The Axidentals, Oslo, 1960. Foto: SCANPIX Vis mer

Selv om Platekompaniet er voldsomt dominerende innenfor cd-salg, hevder han at kjeden ikke har ambisjoner om å utkonkurrere de mindre aktørene i vinylmarkedet:

- Vi skal ikke slå beina under småbutikkene. De står støtt. Vi har ikke tenkt å gjøre noen voldsomme framstøt på pris. Vi skal gjøre dette på vinylens premisser.

HOS BIG DIPPER tar de likevel ingen sjanser. Ved siden av butikkvirksomhet og nettsalg, satser de nå på en distributørrolle, med Platekompaniet som en av kundene. Big Dipper blir norsk distributør for kvalitetslabelene Music On Vinyl og Mobile Fidelity Sound Lab.

- Vi har drevet butikk i mange år nå, og har savnet å handle med en dedikert vinyldistributør som kjenner produktene utover det rent musikalske. Etter hvert har vi tenkt at vi kunne ta denne rollen selv, og at det kunne gi oss et ekstra ben å stå på. Vi ønsker å være en ressurs for norske platebutikker som enten driver med, eller ønsker å starte med, vinylsalg.
På spørsmål om Big Dipper regner med å bli utkonkurrert av Platekompaniet på butikksiden, eller vil overleve som entusiastbutikk, svarer Jakobsen som en fullblods kremmer:

- Vi er glade for at Platekompaniet kan være med på å dra vinylformatet frem i lyset. Det at det i det hele tatt finnes nye vinylplater å få kjøpt er ukjent for de aller fleste, virker det som. Vi tror Platekompaniet kan være med på å gjøre markedet større, også for oss, sier Andreas Leine Jakobsen.

Er du blant dem som er mest opptatt av hvilke spesialutgivelse som er tilgjengelige på Record Store Day? Her er den amerikanske lista.

LOST IN MUSIC: John Cusack som platebutikkinnehaver og vinylnerd Rob Gordon, i Stephen Frears' «High Fidelity». Foto: Kommunenes Filmcentral
LOST IN MUSIC: John Cusack som platebutikkinnehaver og vinylnerd Rob Gordon, i Stephen Frears' «High Fidelity». Foto: Kommunenes Filmcentral Vis mer