Fjorårets konsert fra Nationaltheatret, med blant andre Mariah Carey og Emmylou Harris, ble vist i over 100 land i alle verdensdeler og kunne sees av en halv milliard husstander. I år kan 750 millioner hus-stander eller over to milliarder mennesker få med seg konserten. Til sammenlikning kunne 300 millioner se EuroSong-finalen fra Oslo Spektrum i 1996.
To versjoner
Deler av Nobelkonserten ble i fjor vist på MTV, men med årets stjernelag ligger det an til en mye bredere kringkasting. Det forhandles om visning på en av de store tv-stasjonene i USA. Europa vil også bli bedre dekket i år. Det sikres ved at International Management Group (IMG) nå har kjøpt retten til all distribusjon utenfor Norge.
Her i landet vil konserten bli sendt i to versjoner på NRK1, etter all sannsynlighet i form av et 75 minutter langt opptak lørdag 12. desember og seinere i en utvidet reprise på to timer og femten minutter.
Nesten utsolgt
1000 gjester er invitert i år, og med 4500 betalende er konserten utsolgt. Med to millioner i distribusjonsinntekter fra IMG, kan direktør Geir Lundestad i Det Norske Nobelinstituttet trolig gjøre opp budsjettet på 3,7 millioner kroner i balanse.
Det er ingen som regner med å tjene penger på konserten, og de foregående årene har regnskapet gått i minus.
- Det viktigste for oss er å få spredd den til så mange som mulig, og i år når vi flere enn noen gang. Men dette har gått så raskt at problemet blir å opprettholde en stigning fram mot fredsprisens 100-års jubileum i 2001, sier Lundestad.
- Dessuten må vi bli flinkere til å knytte konserten opp mot både fredsprisen, krig/fred-problematikken generelt og årets fredsprisvinnere spesielt.
Og årets vinnere, det er hovedarkitektene bak fredsavtalen i Nord-Irland, katolikken John Hume og protestanten David Tremb-le.