INDERLIG VOLDSSEX: Vår anmelder leser Bjarne Melgaards «sjokkerende» uttrykk blant annet som et forsøk på å bearbeide narkorelaterte traumer og som et uttrykk for en genuin interesse for den homofile mannens rolle i samfunnet.
INDERLIG VOLDSSEX: Vår anmelder leser Bjarne Melgaards «sjokkerende» uttrykk blant annet som et forsøk på å bearbeide narkorelaterte traumer og som et uttrykk for en genuin interesse for den homofile mannens rolle i samfunnet.Vis mer

Fem etasjer med voldelig rævfisting og narkomane tårer

Bjarne Melgaard fremstår som genuint engasjert.

KUNST: Fra utsiden av det ærverdige townhouset på en av Upper East Sides mer fasjonable gater aner man ingenting. Et og et halvt kvartal fra Central Park spaserer eldre damer i Chanel-jakker lykkelig uvitende om en verden de nok uansett helst vil spares for.

Bare noen skritt unna ærverdige hoteller som The Carlyle og The Mark (hvor fashioneliten søkte tilflukt under orkanen Sandy) finner vi fem etasjer med rævpuling, fisting, narkotika, tårer og vold.

BJARNE MELGAARDS ferske roman «A New Novel» er blitt utstilling. Ved å bevege seg ned trappen og inn dørene til østre 77. gate nummer 64 inviteres et nytt segment newyorkere inn i Melgaards univers.

Med denne utstillingen kan det dermed ikke lenger være noen tvil om at kunstneren for alvor har brutt gjennom i New York og i dag befinner seg nær toppen av den internasjonale kunsthimmelen.

UTSTILLINGEN GÅR over bygningens fem etasjer, og illustrerer romanen som kom ut på Aschehoug i august.

Det begynner på bakkenivå med en roteromsinstallasjon av den typen vi kjenner godt fra Melgaard. Her er det dukker produsert av Gabe Bartalos, som og har jobbet på filmene til den amerikanske kunstneren Matthew Barney. Installasjonen består av små scener med sadomasochistiske tablåer.

I rommet ellers er veggene er dekket av flere lag tapet i stygge 70-tallsfarger i brunlig gult og grønt. På veggene henger dessuten en rekke innrammede tegninger hvor det hyppigste motivet er tegneseriefiguren Den Rosa Panteren, og referanser til Britt Ekland, som på 70-tallet i en periode var gift med skuespilleren Peter Sellers, som spilte i filmene om den franske detektiven Jacques Clouseau.

TABLÅENE FORTSETTER i den neste etasjen, før den tredje etasjen framstår som langt mer harmonisk. Her er veggene malt i en behagelig oransje, og vi finner en serie fargerike malerier basert på abstraherte motiver av tigre. Etasjen framstår som en visuelt dekorativ pustepause. Men det er faktisk slutt på dystopien, sexen og volden.

I fjerde etasje finner vi nemlig en midlertidige butikk med t-skjorter og kjoler fra det populære motehuset Prouenza Schouler. T-skjorter med tekst refererer til pornostjernen Savannah som begikk selvmord i 1994, og som finnes presentert som dukke i flere av installasjonene nedover i bygningen.

HØYDEPUNKTET i samarbeidet med Prouenza Schouler, som også er å finne i installasjonene, er en paljettkjole basert på farger og former fra noen av Melgaards abstrakte malerier.

På forfriskende vis framstår dette ikke som noen «kommentar» på forholdet mellom kunst og mote, men snarere som et samarbeidsprosjekt der Melgaard og motedesignerne har funnet et felles visuelt språk.

SOM PROFESSOR I kunsthistorie Ina Blom påpeker i sitt «etterord» i romanen, plassert midt i boken, har Melgaard allerede skrevet en rekke «romaner».

Kunstnerens malerier har alltid vært preget av tekst, og hvis man skulle samle alle disse snuttene, ville det trolig utgjøre en mye lenger bok enn den Aschehoug har publisert på papir.

Språket i boken er dessuten svært likt det vi kjenner fra før. Setningene er korte, ofte preget av slagordaktige utsagn om vold og seksualitet, liberalt ispedd politisk ukorrekte formuleringer.

DET SOM SKJER i «A New Novel» er at Melgaard samler trådene og forankrer det hele i én historie.

BJARNE MELGAARD Foto: Keith Hammett.
BJARNE MELGAARD Foto: Keith Hammett. Vis mer

I bokas første halvdel trekkes hovedpersonens tanker hele tiden tilbake mot én sentral hendelse som også utgjør hovedmotivet i utstillingen i New York; et kjellerrom der ekstreme sadomasochistiske handlinger har funnet sted.

Romanens struktur er på mange måter forvirret og rotete, men den framstår først og fremst som en prosess der et traume bearbeides gjennom gjentatte beskrivelser.

Det dreier seg om, er en hendelse hovedpersonen i ettertid ikke klarer å slutte å tenke på, og som framstår som øyeblikket der han midt i all annen faenskap faktisk gikk alt for langt.

Senere i boka kommer det fram at dette minnet med stor sannsynlighet var en hallusinasjon forårsaket av narkotika, men den intensiteten denne erfaringen oppleves med, gjør at historien likevel lader resten av boken med en energi som er like tilstede i utstillingen.

MOTTAKELSEN AV «A New Novel» har, kanskje ikke uventet, vært preget av en typisk tabloid interesse for spørsmål knyttet til fiksjon og forfatterstemme. Hvor mye av den seksualiserte volden, eller kanskje snarere den voldsfikserte sexen, har Melgaard selv deltatt i, og lignende spørsmål.

Melgaards roman er imidlertid ikke noe man skal begynne å lese opp mot Knausgård eller Solstad, for det handler - som blant andre kunstskribenten Bjørn Hatterud har påpekt - mer om det mytologiske symboluniverset Melgaard opp gjennom årene har flettet sammen på ulike måter.

Melgaard er egentlig ikke hovedpersonen her, og har aldri vært det. Melgaard er bare budbringeren.

MEN DE SISTE ÅRA, særlig med fjorårets AIDS-relaterte prosjekter i Venezia, har Melgaard løftet disse interessene til et nytt nivå som ikke lenger framstår som «sjokkerende», men som er motivert av en genuint engasjert, nær sagt politisk, interesse for den homofile mannens rolle i samfunnet.

Etter å ha flyttet til New York er Melgaard blitt stadig mer opptatt av forholdet mellom homoseksualitet som «overskridelse» og den normaliseringen som følger med framveksten av homofiles rettigheter som likeverdige samfunnsborgere.

For Melgaard innebærer denne prosessen i beste fall en konflikt der deler av den homofile identiteten gradvis utvaskes. I verste fall innebærer den en fornektelse av homoseksualitetens natur.

DEN STADIGE SØKEN etter ekstreme erfaringer er først og fremst en respons på hvordan denne normaliseringen oppleves av kunstneren, og dette har kanskje alltid vært Melgaards sentrale prosjekt.

Med boka som bakteppe framstår dette prosjektet nå mer tydelig formulert enn noen gang. Og selv om det visuelle uttrykket fremdeles tidvis kan være eksplosivt og rotete, så framstår også installasjonene i dag med en ny konsentrasjon.

Dersom man tillater seg å lese historien som uttrykk for kunstnerens personlige historie, så tar de dekorative maleriene i utstillingens tredje etasje umiskjennelig en form av å være blomster som gror ut av et jordsmonn fullt av dritt.

Erlend Hammer er kunstkritiker.

ROSA PANTER: Et helt rom i utstillingen domineres av bilder med Den Rosa Panteren som motiv, fragmenter fra Melgaards tekstunivers, og gjentatte referanser til Britt Ekland. Hun var i en periode gift med Peter Sellers — kjent fra filmene filmatiseringen av den kjente tegneserien.
ROSA PANTER: Et helt rom i utstillingen domineres av bilder med Den Rosa Panteren som motiv, fragmenter fra Melgaards tekstunivers, og gjentatte referanser til Britt Ekland. Hun var i en periode gift med Peter Sellers — kjent fra filmene filmatiseringen av den kjente tegneserien. Vis mer