NULLUTSLIPP: Alt nytt vi kjøper, alt nytt vi bygger fra nå av, må legge nullutslipp til grunn — også alle nye busser som skal ta oss til og fra jobb, skriver artikkelforfatteren. Foto: Maskot / NTB Scanpix
NULLUTSLIPP: Alt nytt vi kjøper, alt nytt vi bygger fra nå av, må legge nullutslipp til grunn — også alle nye busser som skal ta oss til og fra jobb, skriver artikkelforfatteren. Foto: Maskot / NTB ScanpixVis mer

Fem forslag for nullutslipp

Ingenting regjeringen gjør tyder på at de skjønner hvor mye det haster å løse klimaproblemet. Bare nullutslipp er godt nok nå.

Meninger

I dag skal klima- og miljøminister Vidar Helgesen redegjøre for Stortinget hvordan regjeringen planlegger å følge opp klimaavtalen i Paris. Jeg frykter det kan bli en søvndyssende affære, i en tid der det er all grunn til å våkne opp.

Jeg håper jeg tar feil. Verdens land erkjente på klimatoppmøtet i Paris at vi i fellesskap nå skal strekke oss etter å begrense oppvarmingen til 1.5 grader. Det betyr at alle land må gjøre mer enn de tidligere har lovet. Her hjemme har vi en regjering som ikke engang innfrir de gamle målene.

Omstillingen til null vil ta lang tid - det er derfor det haster. En ny bil blir på veiene i to tiår. Fabrikker, kraftverk og bygninger lever enda lenger. Alt nytt vi kjøper, alt nytt vi bygger fra nå av, må legge nullutslipp til grunn. Alle nybygde ferjer vi skal seile med, alle nye personbiler vi skal kjøre på ferie med, alle nye busser som skal ta oss til og fra jobb, alle nye hus vi bygger: Det må bevege oss mot nullutslipp Vi kan ikke lenger bygge byene og tettstedene våre som om vi har uendelig med areal eller som om transport ikke er den største kilden til klimautslipp her til lands. Og oljenasjonen Norge må spørre hvor mye mer olje vi skal lete etter i en tid da verden skal nå nullutslipp innen få tiår.

Er nullutslippssamfunnet beskrivelsen av en dyster fremtid? Nei. El-biler og el-busser i byene betyr mindre luftforurensning og ren og trygg luft for alle som har lunger og hjerte. Bedre isolerte hus betyr mindre trekk, bedre komfort og lavere strømregning. Lyntog er drømmealternativet for reisende. Den dystre fremtiden kommer bare om vi fortsetter som før.

I tillegg må det stilles knallharde krav til omstilling og teknologiutvikling i industrien om den skal vinne konkurransen i fremtiden.

Vi kan ane konturene av hva som skal til i industribygden Tyssedal på Vestlandet, der hjørnesteinsbedriften TiZir produserer jern og titandioksid.

I framtida vil de slippe ut vanndamp fra fabrikkpipene, ikke CO2 som i dag. Løsningen er å erstatte kull med hydrogen når de skal trekke oksygen ut fra metallet. Slik viser TiZir i Tyssedal vei i omstillingen fra fortidens fossile forurensning til fremtidens nullutslipp. For ser vi bort fra olje-, kull og gassindustrien, finnes det ikke grønne og svarte arbeidsplasser. Bare grønne eller svarte måter å jobbe på.

Vi er i øverste del av listen over land bidrar med mest klimaødeleggelse per innbygger. Norge må til nullutslipp og det haster. Et grønn modernisering av Norge er ikke mulig uten politisk lederskap. Om ikke regjeringen forstår det, så må flertallet for klimapolitikken presses gjennom i Stortinget.

SV fremmer denne våren derfor fem forslag om nullutslipp:

1. Avgiftspolitikken vår må sikre at ni av ti nye biler som selges i 2020 er fossilfrie, og vi må utvide målet til alle nye biler er det innen 2025.

2. Norge må skrinlegge alle planer om nye rullebaner på Gardermoen og Flesland og starte planleggingen av lyntog mellom de største byene.

3. Norge må stanse tildelingen av nye letetillatelser fra oljeindustrien, og utrede hva et globalt klimamål på 1,5 grader skal ha å si for norsk fossil energi.

4. Norge må sikre det første industriprosjektet som tar i bruk hydrogen som erstatning for kull.  Industribedriften Tizir i Tyssedal kan vise vei til nullutslipp for verden.

5. Regjeringen må legge fram en plan for Stortinget om hvordan vi kan bruke våre fornybare energiressurser og energieffektivisering til å fase ut all fossil energibruk i Norge.Dersom klima- og miljøminister Vidar Helgesen har skjønt hva de nye ambisjonene fra Paris krever, så vil han støtte forslagene helhjertet. La oss slippe en ny klimaredegjørelse uten noen nye konkrete forslag for å ta oss til null.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook