DEBATT

Ny Giske-bok

Fem myter om mediedekningen av Giske-saken

I vår analyse av mediedekningen rundt Giske-saken, ser vi at det har etablert seg en rekke myter som gagner noen mer enn andre.

FORSKJELLIGE VINKLINGER: Mediene har fulgt Giske-saken tett, men de har vurdert den helt forskjellig, skriver kronikkforfatterne. Foto: Rune Stoltz Bertinussen / NTB scanpix
FORSKJELLIGE VINKLINGER: Mediene har fulgt Giske-saken tett, men de har vurdert den helt forskjellig, skriver kronikkforfatterne. Foto: Rune Stoltz Bertinussen / NTB scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert

Ifølge et gammelt ordtak er det seierherrene som skriver historien. Det er for tidlig å si noe sikkert om hvem som kommer «seirende» ut av historien om varslingssakene som felte Trond Giske for to år siden. Noe vi derimot kan slå fast av vår analyse av mediedekningen, er at det har etablert seg en rekke myter som gagner noen mer enn andre.

Myte 1: Mediene har løpt i flokk i dekningen av Giske-saken

Det stemmer ikke. Mediene har riktignok fulgt saken tett, men de har vurdert den helt forskjellig. Tre helt forskjellige virkelighetsoppfatninger eller diskurser har ligget til grunn for dekningen. Vi har kalt dem 1) Heksejakt på Giske 2) Kamp mot strukturell sexisme og 3) Trakasseringssak i Arbeiderpartiet.

Den første tok utgangspunkt i at Giske selv ikke har gjort noe alvorlig, men blitt utsatt for et skittent maktspill av sine politiske motstandere og politisk motiverte journalister. Den andre oppfattet Giskes oppførsel som systematisk maktmisbruk overfor unge kvinner, som før #metoo ble glattet over av partiet og ignorert av pressen. I den tredje sto Arbeiderpartiet i sentrum, og trakasseringsanklagene mot Trond Giske ble vurdert som et politisk tillitsbrudd.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer