Fem vil ha P4

Store ord og planer preget alle de fem som vil lage riksdekkende kommersiell radio.

I tur og orden troppet de fem søkerne til P4 konsesjonen opp i Kulturdepartementet onsdag for å avlevere sine planer for radiokanalen.

I tillegg til dagens konsesjonær P4, er søkerne VG med Schibsted som eneste eier, Kanal4 som består av blant annet flere aviser og NTB, Radio 2 Digital som blant annet eies av Norsk Aller og TV2 som leverte sin søknad under navnet «Kanal 2». Konsesjonen vil gjelde for ti år.

Kulturminister Valgerd Svarstad Haugland (KrF) var bortreist på dagen. Hun var i Berlin for å avduke et minnesmerke over Nordahl Grieg. Dermed var det statssekretær Yngve Slettholm som tok imot søknadene.

Til Tromsø

Først ut var Radio 2 Digital som satser på Tromsø som ny hovedbase for P4.

I sin søknad legger kanalen opp til et bredt redaksjonelt samarbeid med avisen Nordlys, Avisenes nyhetsbyrå (ANB), Bergensavisen og den samiske avisen Min Aigi.

- I samarbeid med landsdelen største og viktigste avis vil vi skape et radioalternativ med en profil som skal preges av at hovedkontoret ligger langt fra Oslo og Akersgata, sa administrerende direktør Ole Jørgen Torvmark etter at søknaden var levert.

Etter Radio 2 Digital var det satt av tid til de andre søkerne med jevne mellomrom. Ifølge Kampanje var Kanal 4 klar med en søknad på 30 sider, TV 2 med 17 sider og VG med 13 sider.

Nervøsitet

Aksjonærene i P4 er tydeligvis usikre på hva som vil skje. Tirsdag ble aksjene omsatt rundt det laveste nivå noen gang, ifølge dn.no.

Dersom P4 mister konsesjonen, er selskapet nærmest uten verdi, mens en fornyet konsesjon kan doble selskapets markedsverdi.

Siden 1993 har P4-eierne tjent gode penger, men ifølge VG vil det ta tid før en eventuell ny konsesjonær kan sope inn penger.

Konsesjonsavgiften alene er på 160 millioner kroner, en utgift som kommer på toppen av investeringskostnadene. Dermed kan en ny radiokanaleier ikke regne med noen fortjeneste de første par årene.

(NTB)